Alternatieve consumentenbond waarschuwt voor dragen katoen

Datum nieuwsfeit: 10-11-2000

Onderwerp: katoenbrochure
Datum: 10 november 2000

Gif aan je lijf

T-shirts, ondergoed, lakens, bij vrijwel elke consument ligt behoorlijk wat katoen in de kast. Katoen is dan ook de meest gebruikte grondstof voor kleding. De grootschalige en intensieve productie van katoen leidt echter tot aanzienlijke milieu- en sociale problemen onder de telers, met name in ontwikkelingslanden. En ook de consument zelf heeft hier nadelen van. Door de vele chemicaliën die in de producten zijn verwerkt, krijgen veel mensen last van huiduitslag.

Verboden gif
Gelokt door hoge opbrengsten, zijn veel boeren, zoals in India, overgestapt van hun traditionele landbouw op intensieve katoenteelt. Met als gevolg een monocultuur op tienduizenden hectare landbouwgrond. Bij een dreigende misoogst gaan de eigenaren van veel kleine plantages steeds meer chemicaliën gebruiken om ongedierte te bestrijden, daartoe aangezet door fabrikanten en handelaren van het gif. Chemicaliën die in Nederland en veel westerse landen verboden zijn, worden ijverig door chemieconcerns aan ontwikkelingslanden geleverd. In die landen kijkt de overheid niet zo nauw. Door gebrek aan (voldoende) beschermende maatregelen (zoals kleding), worden de boeren en landarbeiders veelvuldig aan het gif blootgesteld. Kanker en aantasting van het zenuwgestel zijn hiervan het gevolg.
Hele plantages liggen braak, omdat de grond door het vele gebruik van chemicaliën onvruchtbaar is geworden. In grote delen van India is het grondwater zo erg aangetast, dat het waterleidingbedrijf de grootste moeite heeft schoon drinkwater te leveren.
Maar er is hoop. Zo heeft een aantal boeren in India zich verenigd en is overgegaan op biologische landbouw, waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van natuurlijke bestrijdingsmiddelen.

Katoenbrochure
Om de problemen rond katoenteelt en katoenconsumptie onder de aandacht van consumenten te brengen en hen alternatieven te bieden, geeft de Alternatieve Konsumenten Bond (AKB) een brochure uit. Naast de problemen rond de reguliere teelt van katoen, staan in de brochure ook de vele (huid)klachten beschreven, veroorzaakt door de chemische behandeling en het bleken met chloor van katoen. Met name gebleekte luiers veroorzaken bij baby's en jonge kinderen huiduitslag. Willen consumenten zekerheid hebben dat de katoen van de kleding die ze kopen milieuvriendelijk is geteeld en geen schadelijke behandeling heeft ondergaan, dan geeft alleen biologisch geteelde katoen met EKO-keur die garantie. In de brochure staan adressen waar biologische katoen is te verkrijgen. Deze brochure is voor f 2,50 te bestellen bij de Alternatieve Konsumenten Bond, tel. 020-6863338 of (akb@akb.a2000.nl). Informatie over katoenteelt en adressen is ook te vinden op www.akb.nu Er is door de AKB ook een videofilm gemaakt over katoenteelt in India, 'Slow Poison'. Deze is voor f 25,- te bestellen of voor f 10,- te huur (exclusief verzendkosten).

Einde persbericht

Voor meer informatie of een recensie-exemplaar kunt u terecht bij Janita Top

Alternatieve Konsumenten Bond
Amaliastraat 5'' - 1052 GM Amsterdam