Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie UvA: de waarden van de Nederlander ontleed

Datum nieuwsfeit: 10-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Universiteit van Amsterdam
Zoek soortgelijke berichten
Universiteit van Amsterdam



De waarden van de Nederlander ontleed

De Nederlander zal de komende 20 jaar weer meer waarde gaan hechten aan een 'sociaal leven', maar tegelijkertijd is er bij nieuwe generaties een trend tot meer individualisme. Vrijheid, vooral in de vorm van zelfontplooiing, en de wens om uitdagingen aan te gaan worden steeds belangrijker. Ook is de Nederlander straks meer geneigd om de 'eigen identiteit' te behouden en zich minder aan te passen aan de meningen en wensen van anderen. Met die individualisering gaat bijvoorbeeld de gezondheidszorg waarschijnlijk zorgelijke tijden tegemoet. Een en ander kan worden afgeleid uit onderzoek van communicatiewetenschapper Joke Oppenhuisen, die op vrijdag 10 november aan de Universiteit van Amsterdam promoveert op het proefschrift 'Een schaap in de bus? Een onderzoek naar waarden van de Nederlander.'

Waarden spelen in iedere samenleving een grote rol. Ze fungeren als basis voor het maken van maatschappelijke en individuele keuzes, en sturen daarmee het gedrag van mensen.
Ondanks het feit dat er in Nederland veel waardeonderzoek wordt gedaan
- o.a. in de hoek van de marketingcommunicatie en reclame - is de vraag welke waarden er in de Nederlandse maatschappij bestaan zelden aan de orde geweest. Vaak wordt bij onderzoek gebruik gemaakt van waardenlijsten uit andere landen. Volgens de promovenda is dat niet wenselijk, omdat waarden cultuurgebonden zijn. Door waardelijsten uit andere culturen te gebruiken vindt vermenging plaats. Een voorbeeld van cultuurvermenging uit de praktijk: Een Marokkaan die met een schaap per bus naar het slachthuis wil, begrijpt niet zomaar dat dit in Nederland not done is, terwijl 'onreine' honden in de bus wel zijn toegestaan en schapen in de levende kerststallen in Nederlandse kerken tijdens Kerstmis heel gewoon zijn.

Om toch tot een waardenlijst te komen die helemaal is toegesneden op de Nederlandse situatie, heeft promovenda Joke Oppenhuisen een geheel nieuwe inventarisatie uitgevoerd. Op basis van diepte-interviews met twintig respondenten, die werden gevraagd naar de mening van de (autochtone) Nederlander over 22 'levensdomeinen' (o.a. kinderen krijgen, naar school gaan, pubertijd, werken, vakantie, geweld en doodgaan), heeft Oppenhuisen uiteindelijk 160 waarden geselecteerd. Een statistische analyse wees uit dat er in al deze waarden zes eenduidig benoembare factoren/dimensies te onderscheiden zijn, die steeds een tegenstelling tussen vrijheid en binding uitdrukken (relaties versus prestaties, sociaal versus individueel georiënteerd, waarden van oudsher versus waarden van nu, zekerheid versus uitdaging, gezinsleven versus vrijheid, conformisme versus een eigen weg gaan).

Het onderzoek van Oppenhuisen kan breed worden toegepast. Een extrapolatie van de onderzoeksresultaten geeft inzicht in de toekomstige status van waarden in de Nederlandse samenleving (zie inleiding). Bovendien zijn de resultaten van het onderzoek verschenen op een cd-rom, het Waardenwoordenboek, waarmee een krachtig instrument voor het ontwerpen van marketingstrategieën is ontstaan. De bevindingen van Oppenhuisen zijn al gebruikt voor een VNU-onderzoek waarin respondenten waarden koppelden aan producten en tijdschriften.

Oppenhuisen heeft haar proefschrift geschreven in opdracht van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) en de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), beide onderzoeksinstellingen van de UvA. Het onderzoek wordt de komende jaren voortgezet.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met UvA-persvoorlichters Frans Stravers, tel. 020-525 4956 en Jeroen Winckers, tel. 020-525 2695.

..

Laatste wijzigingen: 6 november 2000 - (webmaster@uva.nl) Bron: PR & Persvoorlichting

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie