Uitreiking Jan Bart Klasterprijs voor kunstkritiek

Bron: Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst
Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst

- UITREIKING JAN BART KLASTERPRIJS VOOR DE KUNSTKRITIEK -
Het bestuur van de Jan Bart Klasterprijs voor de kunstkritiek nodigt u uit voor de prijsuitreiking op vrijdag 10 november vanaf 16.30 uur bij de Gerrit Rietveld Academie, Fred Roeskestraat 96 te Amsterdam.

De Nederlandse/Vlaamse jury van de Jan Bart Klasterprijs voor de kunstkritiek heeft dit keer vier journalisten genomineerd. De genomineerden zijn (in alfabetische volgorde) Willem Jan Neutelings (Archis), Domeniek Ruyters (Metropolis M), Janneke Wesseling (NRC Handelsblad) en Camiel van Winkel (Moderne Leegte).

De Jan Bart Klasterprijs voor de kunstkritiek stelt zich ten doel om de discussie over de kwaliteit van de Nederlandstalige kunstkritiek op het gebied van beeldende kunst, bouwkunst en vormgeving te bevorderen. Begin dit jaar werden de redacties van de schrijvende pers in Nederland en Vlaanderen uitgenodigd auteurs voor te dragen die in de periode 1998-1999 in hun dag-, week- of maandblad publiceerden. Daarnaast droegen de juryleden zelf een aantal auteurs voor voor de prijs. Bij de beoordeling van de ingezonden teksten wordt gelet op de mate waarin begrip voor het onderwerp wordt gewekt bij een zo breed mogelijk publiek, behandeling van het onderwerp, bijdrage aan de meningsvorming, uitdragen van een eigen standpunt, originaliteit, visie, opbouw en stijl. Dit jaar wordt deze prijs voor de derde keer uitgereikt. Eerder wonnen Ed van Hinte en Paul Kempers de prijs.

Aan de Jan Bart Klasterprijs voor de kunstkritiek, die is vernoemd naar de in 1995 overleden kunstcriticus van Het Parool, is een geldbedrag van fl 10.000,- verbonden alsmede een publicatie met de bekroonde teksten.

De jury bestond uit Tineke Reijnders, Kees Vuijk, Guido Vereecke en Hans van Beers (voorzitter). Het bestuur van de Jan Bart Klasterprijs bestaat uit Tijmen van Grootheest (voorzitter), Hendrik Driessen en Ernst Veen.

Programma prijsuitreiking: 16.30 uur Ontvangst -- 17.00 uur Welkomstwoord Tijmen van Grootheest, Voorzitter Jan Bart Klasterprijs -- 17.15 uur Lezing Geert Dales, Wethouder van financiën, Gemeente Amsterdam -- 17.45 uur Muziek door studenten en ex-studenten van de Gerrit Rietveld Academie -- 18.00 uur Presentatie juryrapport en bekendmaking prijswinnaar door Hans van Beers, voorzitter jury Jan Bart Klasterprijs -- 18.15 uur Reactie prijswinnaar -- 18.45-19.45 uur Muziek en borrel.

Voor meer informatie: Stichting Jan Bart Klasterprijs voor de kunstkritiek, Steven van Teeseling, tel. 020-5231523, fax. 020-5231541