Tentoonstelling Jan van Steffeswert in Bonnefanten Museum

Datum nieuwsfeit: 11-11-2000
Bonnefanten Museum Maastricht

JAN VAN STEFFESWERT
EEN MAASTRICHTSE BEELDSNIJDER OP DE DREMPEL VAN EEN NIEUWE TIJD 11 november 2000 - 11 februari 2001

Precies 500 jaar geleden maakte Jan van Steffeswert in Maastricht een Anna-te-Drieënbeeldje en voorzag het van het jaartal 1500, dat exact het jaar is waarin Karel V werd geboren. Het charmante groepje van grootmoeder Anna, dochter Maria en het kleinkind Jezus vormt een van de hoogtepunten van de tentoonstelling. Wat beoogde de beeldsnijder, die zijn beelden trots en voor deze tijd zeer uniek, signeerde met IAN, IAN BIELDESNIDER of met zijn volledige naam, om het magische jaartal 1500 in zijn beeld te snijden? Wilde hij de tijd even laten stilstaan? Was dit inderdaad zijn bedoeling, dan is hij daar wonderwel in geslaagd! U kunt op de tentoonstelling als het ware in de voetsporen treden van deze beeldsnijder en teruggaan in de tijd, naar het Maastricht van rond 1500.

Met eigen ogen kan men zich ervan overtuigen welke prachtige ruimtelijke composities deze beeldsnijder uit een simpel blok hout wist te creëren en hoe knap hij het alledaagse leven om hem heen in zijn beelden verwerkte. Jan van Steffeswert werd in zijn eigen tijd gewaardeerd; daarvan getuigt het groot aantal beelden van zijn hand en de belangrijke opdrachten die hij ontving. Maar ook na 500 jaar blijkt de kwaliteit van zijn werk zich nog steeds te bewijzen. Zijn beelden bevinden zich niet alleen in kerken, maar eveneens in belangrijke privé-verzamelingen en collecties van grote musea zoals het Metropolitan Museum in New York, het British Museum in Londen en musea in Brussel en Luik, om maar een aantal te noemen. Kerken en musea in binnen- en buitenland hebben medewerking verleend door hun kunstwerken voor deze tentoonstelling in bruikleen af te staan. Op de expositie zullen naast de twaalf gesigneerde werken van Van Steffeswert nog een zestigtal beelden van zijn hand, van zijn leerlingen en navolgers te zien zijn. De meeste houten sculpturen komen na eeuwen weer terug naar de stad, waar ze 500 jaar geleden zijn vervaardigd.

Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgebreide catalogus, samengesteld door P. te Poel, A. Truyen, Th. J. van Rensch en P. Ubachs.

Deze tentoonstelling maakt deel uit van het project Maastricht 1500 en werd mede mogelijk gemaakt door Stichting Edmond Hustinx, SNS fonds Limburg, Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg, ABP Fonds, Effectenbank Stroeve N.V. Maastricht Essent Zuid N.V. en de Lions Club Maastricht.

Jan van Steffeswert
Magdalena
Foto: Van Sloun Ramaekers fotografie
Jan van Steffeswert
St. Anna-te- drieën
Foto: Van Sloun Ramaekers fotografie

MAASTRICHT 1500

Het Maastricht van het begin van de 16e eeuw is de wereld in het klein. De Nieuwe Tijd kondigt zich in deze jaren aan op tal van terreinen. De Renaissance doet haar intrede in de beeldende kunsten, architectuur en muziek. De ideeën van Luther maken een einde aan de religieuze eenheid in Europa en in het filosofische gedachtegoed van Erasmus krijgt het humanisme gestalte. Karel V verpersoonlijkt met zijn behoefte aan eenheid op politiek en religieus gebied een keerpunt in de geschiedenis.
Voor Maastricht was de positie van Karel V van belang, maar omgekeerd was Maastricht eveneens van grote betekenis voor de keizer in zijn voortdurende strijd om de eenheid binnen zijn 'rijk waar de zon nooit onderging' te handhaven. Als de jonge Karel V op 20 oktober 1520, op weg naar zijn kroning tot Duits keizer in Aken, Maastricht aandoet en met alle egards wordt ontvangen, moet Jan van Steffeswert erbij geweest zijn. Jan van Steffeswert, de Maastrichtse beeldsnijder, die zo zelfbewust zijn beelden signeert. Tegen deze achtergrond organiseren Museum Spaans Gouvernement en het Bonnefantenmuseum van zaterdag 11 november 2000 tot en met zondag 11 februari 2001 het project Maastricht 1500. Daarnaast hebben diverse culturele instellingen in Maastricht activiteiten uitgewerkt vanuit het centrale thema 'een stad op het keerpunt tussen de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd' en zijn er concerten, de uitvoering van een toneelstuk, lezingen, een cursus, stadswandeling, rondleidingen enzovoort. Diverse cafés en restaurants in de stad hebben zich laten inspireren door het idee van het Bourgondische leven aan het hof van de keizer en hebben speciale gerechten op de menukaart staan. Maastricht 1500 biedt kortom een compleet programma, waarin alle facetten van het leven rond 1500 aan bod komen.

www.maastricht1500.nl