Verslag SGW Kampioenschap in Bathmen

Datum nieuwsfeit: 11-11-2000
Koninklijke Nederlandse Federatie van Landelijke Rijverenigingen en Ponyclubs (KNF)

Mooi SGW Kampioenschap in Bathmen

(uitslag klasse L cat. C in MS-Excel)
(uitslag klasse L cat. DE in MS-Excel)
(uitslag klasse Z in MS-Excel)
(uitslag equipes in MS-Excel)

Op 11 november werden de nationale kampioenschappen samengesteld voor pony's van de KNF verreden in het Sallandse plaatsje Bathmen. Leden van de ponyclub De Molenruiters en van de Landelijke Rijvereniging Bathmen e.o. zijn onder leiding van parcoursbouwer Wim Denneboom flink aan het werk geweest om de vele cross country hindernissen te bouwen. Maar ook achter de schermen werd het nodige werk verzet om de organisatie soepel te laten verlopen. Er is alles aan gedaan om de deelnemers en bezoekers het zo aangenaam mogelijk maken, en dat is gelukt.

Hoewel een samengestelde wedstrijd bestaat uit een dressuurproef, een wegparcours, een cross-country en een regulier springparcours ging de belangstelling vooral uit naar de cross. Het is de actie van mens en paard/pony om samen letterlijk een hindernis te overwinnen, gecombineerd met de plek van de hindernis in zijn natuurlijke omgeving. Dat is waarvoor het publiek massaal naar Bathmen is gekomen. In het typische Sallandse coulissenlandschap van Bathmen waren de hindernissen zo veel mogelijk 'met de natuur' gebouwd.

Het parcours liep door een afwisselend landschap van bos en wei/bouwland, waar de hindernissen tegen een natuurlijke achtergrond goed tot hun recht kwamen. De sprong door een hooiberg en de op/afsprong op de hoger liggende enkgrond waren daar typische voorbeelden van. Maar ook de hindernissen op een boerenerf en de trakhener in het bos waren voorbeelden van natuurlijke hindernissen, waarbij de nodige behendigheid van paard en mens werd gevergd. De watercombinatie was de publiekstrekker bij uitstek. De Z-combinaties moesten op een heuvel een hindernis springen, vandaar het water in, troffen halverwege de watercombinatie een eilandje aan en moesten tenslotte via het water deze hindernis weer verlaten. Een hindernis waarbij zelfs een ervaren ruiter/amazone op de proef werd gesteld. Het was juist hier waar verschillende combinaties een nat pak haalden. In de buurt van de gerestaureerde korenmolen 'De Leeuw' was de laatste hindernis geplaatst. Tegen het decor van deze draaiende molen wisten velen combinaties succesvol de finish te halen.

De kampioenen zijn

Equipe
Kampioen PC de Flevoruiters uit Biddinghuizen (Gld) Reserve kampioen PC de Klomp 1 uit Veenendaal (Gld)

Klasse L, categorie DE
Kampioen Marjon v/d Heijkant met Heijkantjes Jasper van PC de Flevoruiters uit Biddinghuizen (Gld)
Reserve kampioen Karlijn Moorman met Kassandra van PC de Flevoruiters uit Biddinghuizen (Gld)

Klasse L, categorie C
Kampioen Bart Hartman met Sissy van PC de Graafschap uit Vorden (Gld) Reserve kampioen Dorette Nalis met Black King van PC Wijhe uit Wijhe (Ov)

Klasse M
Kampioen Anne Bakker met Blue Boy van PC RAP uit Anna Palowna (Nh) Reserve kampioen Nathalie Zoomers met Kyrabel van PC de Hooglandertjes uit Hoogland(Ut)

Klasse Z
Kampioen Janneke Sinnige met Altos Othello van PC RAP uit Anna Palowna (Nh)
Reserve kampioen Yari Kuipers met Enzo van de Delftse PC uit Delft (ZH/NB)

Roelina Hooiveld met Coldy van PC de blauweruitertjes neemt zonder problemen door de hooiberg (hindernis 5). De controlepost: Yonne Polak (links) en microfonist Harry Kolkman (rechts) hebben alles onder controle.

Ook Subli draagt de SGW in Bathmen een warm hart toe. Werkoverleg tussen de toezichthouder van het voorterrein dhr. M.J. Breuking en ringmeester mw. H. Lares-Schoolderman.

Op het voorterrein wordt vrijdag 10 september volop losgereden alvorens de prestatie in de ring geleverd moet worden. Tegen de rand van het bos licht de hoofdring voor de dressuur.

'Autobedrijf Stegeman. Het peugeot-bedrijf waar u niet omheen kan!'

PC de Klomp1 uit Veenendaal uiterst succesvol tijdens het SGW kampioenschap in Bathmen.
Chantal Jansen met Happy van PC de Roskam uit Gelderland 'goed' door de waterbak.