Wijziging Belgische telefoonnummers

Facts and figures

Dinsdag 7 november 2000

075 wordt 0475

Op zaterdag 11 november 2000 wordt het kengetal 075 omgedoopt tot 0475. Overeenkomstig het hervormingsplan voor de Belgische telefoonnummers, een initiatief van het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT), moet het historische kengetal 075 plaats ruimen voor het kengetal 0475. Opdat de klanten aan deze wijziging zouden kunnen wennen, voorziet de operator een overgangsperiode van één maand waarin de twee kengetallen naast elkaar zullen bestaan. Na deze periode zal de verstrooide beller vriendelijk - en gratis - worden meegedeeld dat zijn correspondent voortaan uitsluitend via het nieuwe kengetal bereikbaar zal zijn.

In het kader van het Koninklijk Besluit van 10 december 1997 houdende de hervorming van de Belgische telefoonnummers, verenigde het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) de mobiele telefoniediensten onder het kengetal "04". Deze beslissing verklaart waarom alle nieuwe kengetallen die het BIPT toekent aan de operatoren in mobiele telefonie, en aan Proximus in het bijzonder, sinds deze datum die vorm hebben. Ter herinnering, behalve de 075 hanteert Proximus nog vijf andere kengetallen: 0474, 0476, 0477, 0478 en 0479. Restte nog de 075 aan te passen, wat dus zal gebeuren vanaf zaterdag 11 november 2000.
Om de overgang vlot te laten verlopen, voorziet Proximus een overgangsperiode van 11 november tot 10 december 2000 tijdens welke de twee kengetallen naast elkaar zullen bestaan. Anders gezegd, elke 075-klant zal tijdens die periode zowel bereikbaar zijn via de 075 als via de 0475. Vanaf 11 december dan, zal de beller enkel via het kengetal 0475 in contact kunnen komen met zijn correspondent. Tot en met 31 januari 2001 zal de verstrooide klant die gewoontegetrouw het "oude" kengetal heeft gevormd beleefd - en gratis - worden meegedeeld dat hij voor zijn correspondent het nieuwe kengetal moet vormen. En vanaf 1 februari 2001 wordt de toegang tot de 075 definitief afgesloten.
De verandering mag dan miniem lijken, voor de Proximus-klanten heeft ze grote gevolgen. Ook de dienstnummers van Proximus, zoals het ProxiMail-antwoordapparaat, de oproepdoorschakelingen, de Direct Deposit-optie (waarmee men rechtstreeks in de mailbox van een correspondent een bericht kan achterlaten zonder hem te storen), ProxiText, ProxiText Direct (de korte, al dan niet vooraf geformatteerde SMS-berichten) en vooral het nummer waarmee de Pay&Go-kaart kan worden opgeladen zullen immers volgens hetzelfde schema worden aangepast. Het is duidelijk dat de verandering van het kengetal niet enkel betrekking heeft op de 075-abonnees: iedere Proximus-klant, met of zonder 075-kengetal zal de gevolgen van de nieuwe maatregel ondervinden.

Wat verandert er nu concreet?

* De 075-nummers die opgeslagen zijn op uw SIM-kaart en in het telefoonboek van uw GSM. In de handleiding van uw mobiele telefoon leest u hoe u te werk moet gaan. Dat geldt ook voor de nummers die opgeslagen zijn in het geheugen van uw vaste toestellen.
* Verstuurt u SMS-berichten? Dan moet u ook het nummer van de berichtencentrale aanpassen waarvan uw GSM gebruikmaakt om SMS-berichten te versturen. Dit nummer is opgeslagen op uw SIM-kaart onder de rubriek "Berichten/Opties" en niet in het telefoonboek op uw SIM-kaart. Hier raden we u ook aan om eventjes uw handleiding te raadplegen om te weten wat u precies moet doen:
+32-75-16 16 16 wordt dus +32-475-16 16 16.
* Nog een belangrijke wijziging: om ProxiMail (uw antwoordapparaat) vanuit het buitenland te beluisteren, zult u vanaf 11 november 2000 het nummer + 32-475-15 12 30 moeten intoetsen. Om ProxiMail in te stellen, toetst u dan + 32-475-15 12 31 (de verkorte nummers 1230 en 1231 die geldig zijn vanop uw GSM in België veranderen niet).

* Als u oproepdoorschakelingen hebt geprogrammeerd naar uw voicemail of naar nummers met kengetal 075, dan zult u hier ook vanaf 11 november 2000 het kengetal 0475 moeten gebruiken.
* Vergeet niet alle telefoonlijsten op kantoor, thuis, op uw computer... te controleren en aan te passen.
* Denk ook aan uw naamkaartjes, briefpapier, Internetsite, reclame op voertuigen en andere logo's.

* Maakt u gebruik van een elektronische handtekening in uw e-mails? Vergeet ook daar het nummer niet aan te passen.
* Als u uw nummer hebt ingesproken op uw antwoordapparaat of uw voicemail, denk er dan aan uw bericht opnieuw op te nemen met het nieuwe kengetal 0475.

* Is uw alarmsysteem uitgerust met een GSM-nummer met kengetal 075? Dan zult u dat ook moeten aanpassen.

* Als u gebruik maakt van ProxiDuo-kaarten, zult u de opgeslagen nummers op uw twee kaarten moeten wijzigen.
* Als u over een PABX-centrale of specifieke toepassingen of middelen beschikt met GSM-nummers, zult u ook al die nummers met kengetal 075 moeten aanpassen.

Proximus SIM Manager, een klik en het is geregeld

Om het haar klanten gemakkelijker te maken, stelt Proximus vanaf 11 november 2000 gratis het Proximus SIM Manager-programma ter beschikking in meer dan 1.000 verkooppunten en teleboetieks van Belgacom (de volledige lijst met verkooppunten). U steekt uw SIM-kaart in het toestel, u klikt op de juiste toets en Proximus SIM Manager past automatisch alle kengetallen 075 aan op uw SIM-kaart. Bovendien stelt Proximus een gratis groen nummer ter beschikking van de klanten die meer inlichtingen wensen. Hebt u vragen? Is er iets niet duidelijk met betrekking tot het nieuwe kengetal? Bel gratis naar het nummer 0800-99 475 en u krijgt meteen het antwoord op uw vraag. Tenslotte zal Proximus eveneens op 11 november 2000 de korte nummers schrappen waarmee elke Proximus-klant een andere Proximus-klant kan bellen door enkel de 7 laatste cijfers van zijn nummer te vormen (bijvoorbeeld 5 XX.XX.XX in plaats van 0475 XX.XX.XX). Vanaf die dag zal men het volledige kengetal moeten vormen om zijn correspondent te bereiken.
Proximus telt momenteel 3.000.000 klanten. Proximus is het enige actieve dualband 900-1800 MHz netwerk in België waardoor zij meer capaciteit en een betere kwaliteit inzake mobiele communicatie kan bieden. Proximus, die in 1994 werd gelanceerd, biedt haar hoogkwalitatieve diensten aan meer dan 99% van de Belgische bevolking aan.

© Copyright 2000 Proximus. All rights reserved.