Jonge veteranen richten belangenvereniging op

Datum nieuwsfeit: 11-11-2000

clip_image001.gif

JONGE VETERANEN VERENIGEN ZICH.

Op 11 november 2000 is een nieuwe veteranen vereniging opgericht, zij heeft de naam "Vereniging Uitgezonden Militairen", kort weg VUM. Deze nieuwe veteranenvereniging is opgericht omdat er voor de vrouwen en mannen die uitgezonden zijn erg weinig begrip is bij de leden ander veteranenverenigingen. Zij kunnen nagenoeg nergens terecht met hun problemen en ondervinden weinig tot geen herkenning en erkenning voor hun werkzaamheden in de uitgezonden gebieden. Vaak komen thuis en heeft de omgeving het idee dat men naar een vakantie gebied is geweest, niets is minder waar en velen hebben het dan ook moeilijk om zich weer aan te passen in onze maatschappij.

De vereniging is er voor alle (ex-) militairen die na 1970 zijn uitgezonden voor Crisisbeheersing, Vredes- en Humanitaire operaties (CVH-operaties), al dan niet in VN- of NAVO-verband.

Voorlopige beleidsdoelstellingen:

* Belangenbehartiging voor de jongere generaties Nederlandse veteranen, die uitgezonden zijn geweest vanaf 1970 en later, inclusief toekomstige veteranen, die binnenkort uitgezonden zullen gaan worden.
* Vooral de Jongere Veteranen vertegenwoordigen bij de overheid en semi-overheidsinstanties die zich bezighouden met de positie van deze veteranen. Hiervoor zal onder andere aansluiting worden gezocht bij het Veteranen Instituut en Veteranen Platform.
* Bevorderen van de maatschappelijke acceptatie van de Jonge Veteranen bij het Nederlands publiek.
* Bijstaan van individuele Jonge Veteranen bij allerlei problemen die met hun veteranen status te maken hebben. Vooruitlopend op de oprichtingsvergadering, waar onder andere de voorwaarden voor het lidmaatschap en de contributie zullen worden vastgesteld, kan voorlopig iedereen die denkt voor het lidmaatschap in aanmerking te komen zich aanmelden bij Leo Haeren. Hieraan zijn vooralsnog geen kosten verbonden.

Het voorlopig bestuur bestaat uit de heren Ron Visser, Leo Haeren, Jos Veenman, Casper Galesloot, Bert van Delft en Frank van Ederen.

Correspondentieadres:
Leo Haeren
Veluwehof 9
5709 KH Helmond
tel. 0492 - 518241 / 841302
werk (tot 15.45 uur): 0493 - 522529
e-mail: haewas@chello.nl

Einde Persbericht
clip_image002.gif

Voor nadere informatie kunt u bellen met:
Leo Haeren
Veluwehof 9