Nationaal Chipcard Congres: de card in Europees perspectief

Nederlands Congres Centrum Den Haag
Inl.: NCP Congressecretariaat, tel. 040 - 2 972 729

7e Nationaal Chipcard Congres: de chipcard in Europees perspectief

Leidschendam, september 2000 - De chipcard in Europees perspectief is het centrale thema van het 7e Nationaal Chipcard Congres dat op 7 en 8 november wordt gehouden in het Nederlands Congres Centrum in Den Haag. Tijdens dit grootste evenement op chipcardgebied in Nederland komen de nieuwste ontwikkelingen en toekomstverwachtingen over de rol van de chipcard aan bod. Het congres en de bijbehorende Chipcard Expo worden georganiseerd door de Stichting Nationaal Chipcard Platform (NCP) in samenwerking met Euroforum.

Het congres wordt geopend door mr. Roger van Boxtel, Minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid. Van Boxtel draagt verantwoordelijkheid voor de Nieuwe Generatie Reisdocumenten, waaronder het Elektronisch Identiteitsdocument dat waarschijnlijk gestalte zal krijgen in de vorm van een chipcard. Een tweede key-note speech is van Lutz Martiny, voorzitter van Smart Europe, de Europese brancheorganisatie van alle chipcardleveranciers, die zal ingaan op het e-Europe initiatief van Commissievoorzitter Prodi en het Europese Smart Card Charter.
In twee strategische discussies gaan kaartuitgevers en belangrijke marktpartijen, onder leiding van dagvoorzitter Kees Mijnten, in conclaaf over actuele thema's als e-commerce en betalen op Internet, elektronische dienstverlening op afstand, het belang van (grensoverschrijdende) samenwerking en internationale standaardisatie.
Zestig (internationale) topsprekers gaan verder onder meer in op nationale en internationale chipcardstrategieën, elektronische beursontwikkelingen (EMV/CEPS), het hoe en waarom van unieke kaarthouderidentificatie, de digitale handtekening, biometrie, beveiliging en privacy.

Hoofdstromen
Na het plenaire deel kunnen congresgangers - op 7 november 's middags en op 8 november de gehele dag - naar keuze deelnemen aan parallelsessies rondom de drie hoofdstromen Betalen, Vertrouwen en Diensten.

De Betaalkaart
Onder de noemer 'De Betaalkaart' worden alle betaalmogelijkheden van chipcards geanalyseerd en beoordeeld. Aan de orde komen onder meer de waarde van de multifunctionele chipcard voor bibliotheken, parkeren, vending & catering, maar ook de ontwikkelingen ten aanzien van betalen op Internet en mobile payment. Prof. Dr. L. van Hove maakt een vergelijkende analyse van de meer dan twintig Europese elektronische beurzen. Een aantal andere voordrachten staat in het teken van Europese standaardisatie.

De Vertrouwenskaart
Identificatie, digitale handtekening en encryptie zijn sleutelbegrippen in de tweede parallelsessie, waarin de chipcard wordt beschouwd als 'Vertrouwenskaart'. De kaart kan worden gebruikt om sleutels op te slaan voor toegang tot (overheids)dienstverlening en burgerrechten. De digitale handtekening dient om documenten en transacties te 'bezegelen'. Biometrische authenticatie - het gebruik van fysieke lichaamskenmerken als uniek identificatiemiddel - wordt in dit kader vaak als beveiligingsmethode gebruikt en zal dan ook uitgebreid aan bod komen. Nederlandse en buitenlandse sprekers gaan onder meer concreet in op het haalbaarheidsonderzoek naar de Nederlandse Identiteitskaart, Finse ervaringen met elektronische dienstverlening en de mogelijkheden van elektronisch stemmen.

De Dienstenkaart
Hoe staat het met de aangekondigde samenwerking tussen bancaire organisaties en openbaar vervoersmaatschappijen ten aanzien van chipcardbetalingen in bussen? Welke rol speelt de chipcard in het dagelijkse leven; op het werk, als loyalty-instrument en in de vrije tijd? En wat kan chipcardtechnologie betekenen in de gezondheidszorg en bij universiteiten? Deze vragen worden onder meer beantwoord in de derde parallelsessie waarin 'De Diensten' centraal staan.

Chipcard Expo
De Chipcard Expo geeft een totaalbeeld van de toonaangevende marktpartijen op het gebied van chipcards. De drie hoofstromen Financiële dienstverlening, Vertrouwen en Beveiliging zijn op de Chipcard Expo direct herkenbaar. De expo is hét centrale ontmoetingspunt van alle congres- en expobezoekers en aanbieders op het gebied van chipcardtechnologie. Hier vinden alle pauzes, lunch, Expo Seminars en de uitreiking van de Gouden Chipcard plaats. Nieuw dit jaar is het Chipcard Theater van waaruit vooraanstaande leveranciers van chipcardproducten en -diensten Expo Seminars verzorgen.

Stichting Nationaal Chipcard Platform, Postbus 262, 2260 AG Leidschendam Tel. 070 - 301 0817

Nationaal Chipcard Platform
De Stichting Nationaal Chipcard Platform (NCP) is in 1994 opgericht als nationaal overlegplatform voor bedrijfsleven en overheid, om bij te dragen aan een verantwoorde invoering van chipkaarttechnologie. Het streven naar multifunctionaliteit en interoperabiliteit werd geconcretiseerd in het afsprakenstelsel Open Infrastructuur voor Chipkaarttoepassingen (OIC) dat de officiële status kreeg van Nationale PraktijkRichtlijn. Naast voorlichting over de toepassingsmogelijkheden van chipkaarttechnologie ziet het NCP het uitdragen van dit afsprakenstelsel in nationaal en internationaal verband als zijn belangrijkste taak.
Voor meer informatie over het NCP: www.ncp.nu

Informatie voor de redactie:
Actuele programma-informatie kunt u vinden op www.ncp.nu. Voor vragen kunt u contact opnemen met:

Influx PR
Gerline van Wijnen of Yvette ten Vaarwerk
Tel. : 055 - 366 30 34
E-mail: (prinflux@cs.com)

- - - - - - - - - - - - - -
INFLUX PR-/Pers- (advies) Bureau - Deventerstraat 81 - NL - 7322 JL Apeldoorn. Tel.: +31 - 55 - 366 3034 / Fax: +31 - 55 - 360 2661 / E-mail: (PRInflux@cs.com) www.Influx-pr.com