Werken Jan van Steffeswert in Bonnefantenmuseum Maastricht

Datum nieuwsfeit: 10-11-2000
Maastricht
27 april 2000

Financiering restauratie boek ten behoeve van tentoonstelling Jan van Steffeswert

Sponsoring Bonnefantenmuseum door Effectenbank Stroeve Maastricht

Het Bonnefantenmuseum in Maastricht heeft in de persoon van de heer drs. P. te Poel, conservator oude kunst, vorige week woensdag 19 april een geldbedrag ontvangen van de heer J.E. Stroeve, directievoorzitter van Effectenbank Stroeve N.V. De overhandiging vond plaats tijdens het openingsseminar van Effectenbank Stroeve Maastricht in Chateau St. Gerlach in Bad Valkenburg. Het geldbedrag is bestemd voor de inrichting van de tentoonstelling 'Op de drempel van een nieuwe tijd', een tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum over het werk van beeldsnijder Jan van Steffeswert.
Een deel van het bedrag zal worden besteed aan de restauratie van een boek met archiefstukken uit het gemeentearchief van Maastricht. Uit deze archiefstukken blijkt dat Jan van Steffeswert in Maastricht heeft gewerkt. Het boek bevindt zich in een zeer slechte toestand en zal vermoedelijk verloren gaan indien het niet tijdig wordt gerestaureerd. Het boek wordt geëxposeerd tijdens de tentoonstelling.
De heer J. Vissers van Effectenbank Stroeve Maastricht over de motivatie om het Bonnefantenmuseum te sponsoren: "Effectenbank Stroeve is een oud en gedegen huis; wij hechten aan traditie. Vermogende particulieren, waarop wij ons als bank richten, hebben door de eeuwen heen een belangrijke rol vervuld in het bevorderen van de kunst. In onze moderne tijd hoort daar ook het instandhouden van ons patrimonium bij. Daarin ligt onze keuze om een geldbedrag aan het museum ter beschikking te stellen. Het geldbedrag wordt deels besteed aan de inrichting van de tentoonstelling over Jan van Steffeswert en is deels bestemd voor de restauratie van het boek met archiefstukken dat ons iets leert over ons cultureel verleden".

Het boek en de restauratie.
Het bedrag dat Effectenbank Stroeve beschikbaar heeft gesteld aan het Bonnefantenmuseum bedraagt vijfduizend gulden. Dit bedrag zal door het museum onder meer worden aangewend voor de restauratie van archiefstukken van het indivies laaggerecht van Maastricht uit het einde van de vijftiende eeuw, waaruit een opdracht aan Jan van Steffeswert blijkt. Maastricht was destijds 'tweeherig' en had daarom ook twee gerechten. Het indivies (ongedeeld) laaggerecht gold echter voor alle inwoners en had onder andere tot taak alle contracten die in de stad werden gesloten vast te leggen. Daar zit ook een document uit 1499 tussen met opdracht aan Jan van Steffeswert tot het maken van vier beelden.

Het boek is eigendom van het Maastrichtse gemeentearchief. De restauratiekosten worden voor vijftig procent betaald door de gemeente Maastricht en voor vijftig procent door het Bonnefantenmuseum. De donatie van Effectenbank Stroeve gebruikt het museum onder meer om zijn aandeel in de restauratiekosten te betalen.

De tentoonstelling.
Op de tentoonstelling'Op de drempel van een nieuwe tijd' zullen naast het eerdergenoemde boek en twaalf gesigneerde werken van Jan van Steffeswert eveneens op stilistische gronden toegeschreven beeldsnijwerk, alsmede atelierwerk worden getoond. De Stichting Restauratie Atelier Limburg (S.R.A.L.) levert een bijdrage door gericht onderzoek naar atelierpraktijken. Zo wordt bijvoorbeeld een reconstructie gemaakt van de inrichting van het atelier van Jan van Steffeswert.

Onder meer vanwege het feit dat het Bonnefantenmuseum een groot aantal werken van Jan van Steffeswert in huis heeft, ligt een tentoonstelling op deze plek voor de hand. De onlangs gedane vondst van zijn naam in de Maastrichtse archieven, waaruit blijkt dat Jan van Steffeswert in deze stad heeft gewoond en gewerkt, maakt dat een expositie in het Bonnefantenmuseum op zijn plaats is.

De tentoonstelling wordt geopend op 10 november 2000 en is voor publiek te bezichtigen vanaf 11 november 2000 tot en met 11 februari 2001.

Over de kunstenaar.
Jan van Steffeswert (voor 1470 na 1525), een beeldsnijder uit het begin van de zestiende eeuw, is in het Maasgebied voor zover bekend de eerste beeldsnijder die zijn werk signeert. Dit maakt deze beeldsnijder tot een boeiende persoonlijkheid. Hij lijkt getuigenis af te leggen van een mentaliteitsverandering bij de ambachtsman, die zijn individuele kwaliteiten ontdekt en zich door zijn signatuur kennelijk van anderen wil onderscheiden. Ook getuigt zijn werk van meesterschap door het vermogen zeer ruimtelijke composities te scheppen. Voorts weet hij op een originele manier, het alledaagse, in zijn beelden te verwerken.

Over Effectenbank Stroeve.
Effectenbank Stroeve N.V., opgericht in 1818, is één van de weinige zelfstandige effectenbanken in Nederland. De bank legt zich in haar bedrijfsactiviteiten toe op beleggingsadvisering en vermogensbeheer voor vermogende particuliere beleggers. Daarnaast is de bank actief op het gebied van diensten aan onafhankelijke vermogensbeheerders. De werkwijze van Effectenbank Stroeve kenmerkt zich door persoonlijke aandacht, een verantwoord rendement en een uitstekende rapportage.
Naast het hoofdkantoor in Amsterdam heeft Stroeve haar dienstverlening begin 2000 uitgebreid met de start van vier vertegenwoordigingen verspreid over het land. Deze zijn gevestigd in Maastricht, Haarlem, 's-Gravenhage en Rotterdam. Stroeve Maastricht is op 19 april 2000 als eerste van deze vertegenwoordigingen officieel geopend.

- EINDE BERICHT -