SP Utrecht: Unieke kans op dam tegen uitverkoop nutssector

Datum nieuwsfeit: 12-11-2000

GEZAMELIJK PERSBERICHT

SP statenfractie Utrecht en SP gemeenteraadsfractie Utrecht

Utrecht, 12 november 2000.

SP: unieke kans op dam tegen uitverkoop nutssector

De overhaaste agendering van de verkoop van energiedistributiebedrijf REMU op de provinciale statenvergadering van 13 november is een doorzichtige poging om de Utrechtse gemeenteraad onder druk te zetten. Nu de verkiezingen achter de rug zijn is duidelijk dat een meerderheid in de nieuwe raad tegen de verkoop van de REMU is. In Provinciale Staten is vermoedelijk een meerderheid vóór. De SP fracties in Staten en gemeenteraad denken dat de overhaaste besluitvorming een laatste poging van Gedeputeerde Staten is om de tegenstanders van de privatisering voor een voldongen feit te plaatsen.

De verkoop van de REMU zou in financieel opzicht het grootste besluit zijn dat Provinciale Staten de de Utrechtse gemeenteraad in haar geschiedenis zouden nemen. De provincie en gemeente hebben samen tweederde van de aandelen van REMU in handen.

In de staten zijn VVD en D66 verklaard voorstanders van verkoop, gaan CDA en ChristenUnie vermoedelijk hierin mee, is de PvdA fractie intern verdeeld op dit punt en is GroenLinks voorstander van het vasthouden van 49% van de aandelen. Slechts SP, SGP en Inwonerspartijen zijn zonder meer voor het behoud van de nutsfunctie. In de gemeenteraad van Utrecht hebben SP, Leefbaar Utrecht, PvdA en Burger en Gemeenschap inmiddels verklaard tegen verkoop te zijn. Samen zijn zij goed voor 26 van de 45 zetels.

Een van de gegadigden voor de REMU, het bedrijf Essent, heeft in de NRC van 9 november jl. verklaard haar bod in te trekken indien de Utrechtse raad niet verkoopt, dus niet alle aandelen REMU op de markt komen. Daarmee zou voor de eerste keer een dam worden opgeworpen tegen de uitverkoop van de nederlandse nutsbedrijven.

Inlichtingen:

Paulus Jansen (SP statenfractie), tel.(06) 51844755.

Bob Ruers (SP gemeenteraadsfractie Utrecht), tel. (030) 2884152.