CFO houdt meldweek 'Niet aan de bak in de Zorg'

Datum nieuwsfeit: 13-11-2000

CFO

CFO houdt meldweek 'Niet aan de bak in de Zorg'.

DEN HAAG - Van maandag 13 tot en met vrijdag 17 november a.s. houdt de Beroepsgroep Verpleegkundigen en Verzorgenden van de CFO (BVV/CFO) - mede dankzij een subsidie van ziektekostenverzekeraar Zilveren Kruis/Achmea - een meldweek voor mensen, die problemen ervaren bij het vinden van een baan of een opleidingsplaats in de verpleging en verzorging.

In de zorg bestaat - zoals bekend - een schreeuwende behoefte aan personeel. Tijdens deze week kunnen mensen hun ervaringen kwijt aan een speciale meldlijn 0800 - 1461, die van 's ochtends 08.00 uur tot 's avonds 23.00 uur is bemenst. De CFO plaatst rond de start van de meldweek in een groot aantal dagbladen advertenties om mensen op deze meldweek te attenderen.

Personeelstekort
In Nederland kampt de zorgsector met een groot personeelstekort. Door Filippijnse en Zuidafrikaanse verpleegkundigen naar Nederland te halen, hoopt minister Borst van VWS het tekort aan personeel deels te kunnen oplossen. De CFO vindt dit geen goede ontwikkeling, omdat in Nederland bijvoorbeeld al vele (genationaliseerde) buitenlanders wonen, die niet aan de slag kunnen in de zorg. Hun diploma's krijgen ze niet gelegitimeerd.
Naast buitenlandse mensen zijn er ook andere groepen, die problemen ondervinden om in de zorgsector te gaan werken. Voorbeelden zijn herintreders, parttime-medewerkers en oproepkrachten. Zij kunnen ondanks de juiste diploma's geen werk vinden als verpleegkundige of verzorgende, worden geconfronteerd met ongelijke scholingskansen, zijn te duur of kunnen niet of nauwelijks doorstromen naar een ander kwalificatieniveau. Het is de CFO bekend, dat sommige werknemers al jarenlang via een zogenaamd nulurencontract of min/maxcontract werken. Deze werknemers willen graag een vast contract, maar krijgen hiertoe geen mogelijkheid.

Investeren in personeel
Tijdens een vragenuur in de Tweede Kamer over de inzet van buitenlandse verpleegkundigen bleek recent, dat in Nederland vele gediplomeerde verpleegkundigen en verzorgenden zijn, die niet (meer) in de zorg werken. Een gedeelte heeft daarvoor bewust gekozen. Zij zijn verder gaan studeren of hebben de zorg voor de kinderen op zich genomen. Wellicht hebben mensen uit deze groep ook interesse weer in de zorg te gaan werken. Gezien het huidige personeelstekort vindt de BVV/CFO het zinvol en van groot belang om in dit arbeidspotentieel te investeren. De CFO vraagt zich af waarom in het buitenland mensen geworven moeten worden voor de zorgsector, terwijl in Nederland naar verwachting nog genoeg mensen rondlopen met onbenutte capaciteiten, die graag in de zorg willen werken.

Actie richting politiek en werkgevers
De BVV/CFO wil de knelpunten en oorzaken inventariseren, die mensen ervaren als zij willen instromen of doorstromen in de zorgsector en vervolgens de werkgevers in de zorgsector, de bewindslieden van VWS en de Tweede Kamer confronteren met de 'oogst' van de meldweek. Doel is oplossingen te vinden en voorwaarden te scheppen om het onbenut arbeidspotentieel in te zetten in de verpleging en verzorging.

Informatie:
Dammis de Geus, bestuurder Publiciteit CFO, tel. 070 - 4 167 140;