Nederlandse Rode Kruis voert actie rond klimaatconferentie

Het Nederlandse Rode Kruis

21 September 2000

Nederlandse Rode Kruis voert actie rond klimaatconferentie

Het Nederlandse Rode Kruis sluit zich aan bij acties van milieuorganisaties, zoals de Vereniging Milieudefensie en het Wereld Natuur Fonds, en andere hulporganisaties rond de zesde internationale klimaatconferentie. Deze conferentie zal van 13 tot en met 25 november plaatsvinden in het Congresgebouw te Den Haag. Tijdens de top zullen regeringsleiders bespreken welke maatregelen zij zullen nemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De milieuorganisaties voeren actie om te voorkomen dat door gebrek aan regels en afspraken de doelstellingen uit het Kyoto-protocol (1997) niet worden nageleefd.

Het Rode Kruis wil, door zich aan te sluiten bij de campagne, met name waarschuwen voor de invloed van klimatologische veranderingen op het ontstaan van natuurrampen. De Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halve Maan-verenigingen vroeg in het ´World Disasters Report 1999´ eerder aandacht voor deze problematiek. De huidige klimaatveranderingen, die onder meer het gevolg zijn van de uitstoot van broeikasgassen, veroorzaken een toename van het aantal extreme weerssituaties. Door hevige regenval, zeer hoge of lage temperaturen en orkanen neemt het aantal rampen en de intensiteit daarvan wereldwijd toe. Een groeiend aantal slachtoffers is het gevolg, juist ook in de ontwikkelingslanden.

Het Rode Kruis wil door zich aan te sluiten bij de campagne bovendien wijzen op het belang van ´Disaster Prepardness´ en benadrukken dat dit effect heeft. Het Rode Kruis vraagt daarom aan overheden zich in te spannen om de bevolking beter voor te bereiden op bijvoorbeeld overstromingen en droogte. Veel van de 176 nationale Rode Kruis- en Rode Halve Maan-verenigingen overal ter wereld hebben in samenwerking met de lokale bevolking en lokale (overheids)instanties programma´s ontwikkeld die erop gericht zijn de gevolgen van natuurrampen te verminderen. Hierbij valt te denken aan het bouwen van schuilplekken en opslagplaatsen, het aanleggen van noodvoorraden en het geven van evacuatietraingen en trainingen eerste hulp. Het Rode Kruis zal deze programma´s intensiferen. Ook het Nederlandse Rode Kruis is bij dergelijke programma´s betrokken.

De steun van het Nederlandse Rode Kruis aan de klimaatcampagne houdt concreet in dat het NRK, samen met een aantal andere organisaties, op 21 september het startsein zal geven voor de internetcampagne ´Mail Wim Kok´. Deze Nederlandse campagne is onderdeel van een grote internationale internetcampagne, waarin mensen over de hele wereld via e-mail een petitie naar hun regeringsleiders kunnen sturen. Tijdens een internationale bijeenkomst voor niet-gouvernementele organisaties die op 9 en 10 november wordt gehouden, zal de heer F. van den Boom, adjunct-directeur van het Nederlandse Rode Kruis, een voordracht houden over het thema ´klimaatverandering en rampen´. Bovendien zal het Rode Kruis op 18 november samen met andere organisaties meehelpen aan het bouwen van De Dijk. Deze Dijk van zandzakken, bijna een kilometer lang en anderhalve meter hoog, zal gebouwd worden rond het Congrescentrum waar de klimaatconferentie zal plaatsvinden.