Newconomy breidt belang in Virtual Industries uit

Bron: Newconomy
Newconomy

Newconomy breidt belang in Virtual Industries International uit

Newconomy N.V. (Euro.NM: NEWY), het economisch netwerk van internetbedrijven (), breidt tegen betaling van een bedrag van circa EUR 1 miljoen in contanten haar belang in Virtual Industries International (holdingmaatschappij van Sapenda International b.v. en Veritate Technologies b.v.) uit van 10% naar 16%. Virtual Industries International wendt de verkregen middelen onder meer aan voor de Europese expansie, waarbij de onderneming zich in eerste instantie richt op Duitsland, Frankrijk en Italië, en voor verbreding van haar productenpakket.

Virtual Industries International is holdingmaatschappij van Sapenda International b.v. (uitgever van nieuws- en informatiediensten per e-mail) en Veritate Technologies b.v. (application service provider (ASP) voor e-mail publishing solutions). In korte tijd heeft Sapenda International b.v. met haar belangrijkste uitgave -Sapenda.Com - een bestand van ruim 200.000 abonnees opgebouwd. Sapenda.Com, ook wel "de krant per e-mail" genoemd, is een nieuwsconcept, dat inmiddels ook gelanceerd is in Duitsland, Frankrijk en Italië. Sapenda.Com is marktleider in Nederland op het gebied van nieuws per e-mail.
Daarnaast start Sapenda International binnen enkele weken met aanvullende uitgaven op het gebied van financiën/beurs, entertainment, lifestyle en sport. Verder start Sapenda voor het einde van het jaar met Sapenda Business Information, een e-maildienst met vakinhoudelijke informatie voor het bedrijfsleven.

De belangrijkste inkomsten van Sapenda International zijn - naast de traditionele advertentiebanner inkomsten - content syndication models. Bedrijven en instellingen kunnen bijvoorbeeld tegen geringe kosten een Sapenda uitgave laten opmaken in hun eigen huisstijl, waarbij zij de mogelijkheid hebben om zelf informatie toe te voegen. Met deze unieke service krijgen zij een eigen medium in handen waarmee dagelijks of wekelijks medewerkers en/of relaties met voor hen relevante informatie bereikt worden.

Sapenda International maakt voor haar e-mail uitgaven gebruik van de software van haar zusterbedrijf Veritate Technologies b.v. De software VeritateMail bestaat uit een web based publishing systeem waarmee nieuwsbrieven grafisch kunnen worden opgemaakt en vervolgens verstuurd aan omvangrijke abonneebestanden. De software bevat tevens plugins zoals een advertising planning en tracking module en een customer database monitor. Inmiddels hebben bedrijven als Elsevier Bedrijfsinformatie, Mybutler en FNV Dienstenbond een licentie genomen op de software. VeritateMail is bij uitstek geschikt voor het uitgeven van interne en externe nieuwsbrieven en magazines.

Kees Zegers, medeoprichter Virtual Industries International: "De producten van Virtual Industries International, het nieuwsconcept Sapenda.Com en de software van Veritate Technologies, slaan aan en dat zie je dan ook terug in de groei van onze omzet. Ons abonneebestand in Nederland groeit hard. Op dit moment zijn wij met de Nederlandse operatie winstgevend. Wij vinden de tijd dan ook rijp om te starten met de introductie van onze producten in Europese markten als Duitsland, Frankrijk en Italië. Daarnaast streven wij ernaar, mede door een intensieve marketingcampagne, ons klantenbestand in Nederland verder te uitbreiden.
Newconomy is voor ons een ideale investeerder, mede vanwege de diverse potentiële klanten onder de Newconomy-partners. Zo ontwikkelen wij bijvoorbeeld de elektronische nieuwsbrief voor Newconomy die in de zeer nabije toekomst geïntroduceerd wordt. De persberichten en nieuwsbrieven van Newconomy worden dan verstuurd met software en hardware van Veritate Technologies."

Ruud Smeets, medeoprichter en Chief Commercial Officer Newconomy: "Zoals ook gezegd in het derde kwartaalbericht gaat Newconomy onverminderd verder met de invulling van haar strategie. De uitbreiding van het belang in Virtual Industries International sluit aan bij het beleid om, naast het uitbreiden van het netwerk met nieuwe partners, de belangen in succesvolle partners met nieuwe financieringsrondes te vergroten. Virtual Industries International ontwikkelt zich voorspoedig en ze maken hun omzet- en winstprognoses waar. De oprichters hebben hun sporen meer dan verdiend in internetland. Wij hebben dan ook veel vertrouwen in de door hen gepresenteerde plannen voor de Europese roll-out en de verdere bewerking van de Nederlandse markt. De Sapenda en Veritate Technologies zijn prachtige voorbeelden van de 'schaalbaarheid' van internettoepassingen. Daaronder verstaan wij het volgende: op dit moment wordt De Sapenda dagelijks naar ruim 200.000 abonnees verstuurd. Wordt dit aantal het komende jaar verdubbeld, dan maakt dat in de kosten nauwelijks uit, maar kunnen wel de inkomsten sterk toenemen. Daarnaast zien wij grote kansen voor de bijdrage van Virtual Industries International aan de Newconomy-netwerkpartners: veel van onze partners zijn op dit moment nieuwsbrieven aan het ontwikkelen om de relatie met hun klanten te verdiepen en dan biedt het product VeritateMail interessante mogelijkheden."

Voor nadere informatie (

Noot voor redacties