Groei industriële productie vlakt af in derde kwartaal

Datum nieuwsfeit: 13-11-2000
CBS

Groei industriële productie vlakt af in derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2000 is de industriële productie, geschoond voor seizoeninvloeden, slechts 0,3 procent groter dan in het tweede kwartaal van dit jaar. Ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar ligt de gemiddelde dagproductie in de industrie ruim 3 procent hoger. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.

Stijging productie industrie in september
De productie in de industrie ligt in september ruim 4 procent hoger dan in september vorig jaar. Ten opzichte van de zomermaanden juli-augustus van dit jaar is de productie, geschoond voor seizoeninvloeden, in september met 1,8 procent gestegen. Alle branches dragen volgens het CBS bij aan deze groei. In de hout- en bouwmaterialenindustrie en in de voedings- en genotmiddelenindustrie is de stijging van de productie in deze periode het grootst.

Productie in alle branches hoger
In de eerste negen maanden van 2000 ligt de productie in alle branches van de industrie hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De grootste stijging, van bijna 4 procent, is waargenomen in de aardolie-, chemische en rubberindustrie. In de metaalindustrie is de productie in dezelfde periode met 3,5 procent toegenomen. In de voedings- en genotmiddelenindustrie, de papier- en grafische industrie en in de hout- en bouwmaterialenindustrie ligt de toename van de productie rond de 2,5 procent. In de textiel-, kleding- en lederindustrie blijft de groei in de eerste negen maanden met 1,8 procent wat achter bij de andere branches. Vorig jaar was in deze branche overigens nog sprake van een productiedaling.

Technische toelichting
De productie-index van de industrie geeft de groei weer van de in deze bedrijfstak gevormde inkomens (de 'toegevoegde waarde'), geschoond voor prijsveranderingen. De veranderingen ten opzichte van een jaar eerder zijn geschoond voor het aantal werkdagen, uitgaande van het werkdagenpatroon per bedrijfstak. De veranderingen ten opzichte van de voorgaande maand zijn bovendien gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. De gegevens hebben een voorlopig karakter. Cijfers over de industriële productie van voorafgaande maanden kunnen zijn aangepast op grond van informatie die na de publicatie van het vorige persbericht beschikbaar is gekomen.

Noot voor redacties