Zelftest voorkomt onnodig slikken maagmiddelen

Datum nieuwsfeit: 13-11-2000

MIRATES EUROPE BV

Zelftest voorkomt onnodig slikken maagmiddelen

Rotterdam, 13 november 2000 -Een op de drie Nederlanders heeft maagklachten. Vaak wordt de oorzaak gelegd bij stress en zoeken mensen de oplossing vervolgens bij zelfzorggenees-middelen als Rennies. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een half miljoen Nederlanders last heeft van een maagzweer. Ruim 80% van deze maagzweren wordt veroorzaakt door de Helicobacter pylori bacterie. MiraTes Europe BV brengt nu een zelftest op de Nederlandse markt voor het aantonen van deze maagzweerbacterie. Deze zelftest volgt kort na de introductie van de MiraTes HIV-zelftest.

Met een simpele vingerprik kan men zelf testen of er sprake is van een infectie met de Helicobacter pylori bacterie. Is dat het geval dan kan een korte behandeling met maagmiddelen en antibiotica effectief zijn. Mensen die dachten hun hele leven maagmiddelen te moeten slikken, kunnen zo toch binnen afzienbare tijd van hun klachten afkomen.

De Helicobacter pylori zelftest is gebruikersvriendelijk en voorzien van een overzichtelijke bijsluiter. Deze geeft duidelijk aan wat de betekenis is van een bepaalde uitslag en wat het vervolgtraject is bij een ongunstig resultaat.

MiraTes is distributeur voor de Europese markt van zelftests van het Canadese beursgenoteerde bedrijf MedMira Laboratories Inc. Met dit doel is MiraTes in mei 1999 opgericht. De onderneming is gevestigd in Rotterdam. De H. pylori zelftest is zonder recept bij de apotheek te verkrijgen en kost 35 gulden per stuk.

Noot voor redacties