DoubleClick pioniert in draadloos adverteren

Datum nieuwsfeit: 13-11-2000

DoubleClick
Forrester voorspelt grote voorkeur voor adverteren op zakcomputer

13 - 11 - 2000

DoubleClick pioniert in draadloos adverteren

Adverteren op zakcomputers kan één van de successen worden in de digitale toekomst van reclame. Om die reden heeft DoubleClick in de VS een strategische alliantie gesloten met OmniSky en Vindigo om het advertentieterrein met draadloze toepassingen te kunnen vergroten. Hiermee zet de digitale adverteerder de eerste stap in de ontwikkeling van een advertentiemodel voor draadloos adverteren. OmniSky en Vindigo bieden diensten aan op handhelds en stellen door deze samenwerking DoubleClick in de gelegenheid de nieuwe manier van adverteren uitgebreid te testen in hun netwerk. De tests starten in het eerste kwartaal van 2001. OmniSky biedt draadloze internettoepassingen voor elektronische zakcomputers, zoals de Palm V en Compaq Aero. Vindigo biedt plaatsbepaalde informatiediensten voor deze apparaten, die locatiemarketing mogelijk maken. De samenwerking met beide bedrijven zorgt voor een belangrijke uitbreiding van de mogelijkheden van adverteren via het reclamenetwerk van DoubleClick. Eerder maakte DoubleClick al bekend een totaaloplossing te bieden in e-mailmarketing met DoubleClick eMail.

Volgens een recent onderzoek van Forrester zullen in 2005 naar verwachting 14 miljoen Amerikanen een elektronische zakcomputer gebruiken. Een voorzichtige schatting leert dat er over 5 jaar in Nederland ook 100.000 intensieve gebruikers van een handheld zullen zijn. Hoewel de aantallen bescheiden zijn, maakt de ontwikkeling het belangrijk genoeg voor DoubleClick om in een erg vroeg stadium ervaring op te doen met draadloos digitaal adverteren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat consumenten en adverteerders meer toekomst zien in het adverteren op zakcomputers dan op mobieltjes. De grotere schermen en uitgebreidere functionaliteit van zakcomputers bieden meer mogelijkheden dan mobiele telefoons.
DoubleClick richt zich op de exploitatie van reclamemogelijkheden op Internet. Daartoe biedt het bedrijf adverteerders de mogelijkheid op een netwerk van vooraanstaande websites te adverteren. Kennis van het online medialandschap, het omvangrijke netwerk van vooraanstaande sites in combinatie met de innovatieve DART-technologie liggen ten grondslag aan de leidende marktpositie van DoubleClick. Hiermee wordt het voor adverteerders mogelijk succesvol doelgericht online te adverteren, real-time de resultaten te volgen en hun campagnes te optimaliseren. DoubleClick werkt met een wereldwijd netwerk van 3200 topsites. In Nederland zijn dit sites als Freeler, IEX, TMF, Disney, Radio 538 en Auto Trader. DoubleClick plaatst met de gepatenteerde DART-technologie wereldwijd meer dan 2 miljard advertenties per dag. Maandelijks zien 2,9 miljoen Nederlandse websurfers een advertentie van DoubleClick op een website verschijnen. DoubleClick is genoteerd aan de New Yorkse Nasdaq-beurs onder 'DCLK'.
In Nederland is DoubleClick gevestigd in Almere. Stéphane Cordier
DoubleClick Benelux