Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Fietsnota Den Haag over nieuwe projecten 2001-2005

Datum nieuwsfeit: 13-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Den Haag

Persberichten >>

Fietsnota over nieuwe projecten 2001-2005

In de fietsnota Fiets Voorop! PLUS worden nieuwe fietsprojecten voorgesteld om het fietsgebruik in Den Haag te stimuleren. Het gaat om concrete projecten voor 2001 en nog verder uit te werken projecten na 2001. Inzet is de bereikte doelstelling van 10% meer fietsgebruik tot 2000 herhalen voor de periode 2001-2005.

De hieraan verbonden investering bedraagt ruim f 11 miljoen gulden waarvoor in deze nota een bedrag beschikbaar is van 6,2 miljoen. De gemeente Den Haag wil hiermee een extra kwaliteitssprong maken ten aanzien van fietsroutes en stallingen. Door B&W wordt aan de gemeenteraad op 30 november voorgesteld om in te stemmen met deze fietsnota. Invalshoek ervan is het teruggeven van de voorbeeldfunctie van Den Haag als fietsstad.

Groeikansen
Veel projecten uit de vorige fietsnota Fiets Voorop! (periode 1997-2000) zijn al gerealiseerd, maar het fietsgebruik in Den Haag moet nog verder groeien.
Aanleiding ervoor is het onderzoek 'Doe de FietsBalans' van de Fietsersbond. De resultaten voor Den Haag zijn bemoedigend: de ontwikkeling van het fietsgebruik in Den Haag vertoont een snellere stijging dan de rest van Nederland. De groei van 6% ten opzichte van andere steden is goed maar Den Haag blijft voor wat het resultaat betreft nog onder het landelijk gemiddelde van 38% verplaatsingen met de fiets tot een afstand van 7,5 km. Daar is dus nog groei te realiseren.

De nota Fiets Voorop! Plus richt zich daarom op het benutten van met name de kansen die liggen bij de verbetering van de kwaliteit van de fietsvoorzieningen.

Routegewijs
Bij Fiets Voorop! PLUS is gekozen voor een routegewijze aanpak en meer goede stallingsmogelijkheden voor de fiets zowel bij huis als bij de bestemming.
Bij de routegewijze aanpak gaat het om twee routenetwerken: het Regionale Haaglanden routenetwerk en het Haagse hoofdroutenetwerk. Versnelde uitvoering van bestaande plannen, diverse aanpassingen en de aanleg van extra fietspaden en -stroken staan erin centraal. Verder spelen onderhoud en het bij fietsstroken voor de verkeersveiligheid omzetten van zwart naar rood asfalt een belangrijke rol.

De verbetering van de stallingsmogelijkheden haakt in op het realiseren van 9 extra stallingen naast de al geplande 11 kunstzinnige stallingen van het project Fiets & Stal (voorheen Bike City). Bovendien komt er geld voor projecten ten aanzien van bewaakt stallen bij scholen (voortgezet onderwijs) en buurtstallingen in woonwijken.

last update: 13 november 2000 ;pag.: 5060; auteur: 77 13 november 2000 - pag. 5060 - 77

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie