NMa verbiedt samenwerkingsverband varkensslachterijen

Bron: Nederlandse Mededingingsautoriteit
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Den Haag, 13 november 2000

NMa verbiedt samenwerkingsverband varkensslachterijen gericht op sanering slachtcapaciteit

De directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) heeft geen ontheffing verleend aan het samenwerkingsverband Unieholding Nimwegen, omdat dit samenwerkingsverband van de vier grootste varkensslachterijen in Nederland erop gericht was een concurrent uit de markt te laten verdwijnen. Dit is in strijd met de Mededingingswet.

Dumeco, Hendrix, Sturko en Jansen, de vier betrokken bedrijven, hebben in 1997 besloten om via hun samenwerkingsverband Unieholding Nimwegen Van Swelm-Nuy Vlees B.V. over te nemen. Daarmee verkreeg het samenwerkingsverband zeggenschapsrechten in Slachthuis Nijmegen. Deze constructie had volgens de NMa slechts tot doel om Slachthuis Nijmegen te saneren en daarmee een concurrent uit de markt te laten verdwijnen. De NMa staat deze samenwerking daarom niet toe.