Hout- en Bouwbond CNV stelt 6% looneis in 2001

Datum nieuwsfeit: 13-11-2000

HOUT EN BOUWBOND CNV

Hout- en Bouwbond CNV: 6% looneis in 2001

De Hout- en Bouwbond gaat de komende cao-onderhandelingen in met een looneis van 6%. Deze looneis bestaat uit drie delen: de automatische prijscompensatie (volgend jaar naar verwachting 2,25%) met daar bovenop een structurele loonsverhoging van 1,75% en een welvaartstoeslag van 2%. Dat heeft de bondsraad, het parlement van de bond, vandaag besloten.

Leden van de bondsraad vonden dat werknemers in de bouw- en houtnijverheid volop moeten profiteren van de economische voorspoed. Zij wezen naar topmensen in het bedrijfsleven die zichzelf hoge loonsverhogingen en riante optieregelingen toekennen. Tegelijkertijd zag de bondsraad het gevaar van een te hoge loonstijging. 'Daarmee zouden we ons op de lange termijn in de staart bijten', aldus een kaderlid. Een ander bondsraadslid wees erop dat een te hoge loonstijging de koppeling tussen lonen en uitkeringen in gevaar kan brengen.

De bondsraad kon zich vanmiddag vinden in een looneis die enerzijds recht doet aan de economische groei, maar die de groei op de langere duur niet in gevaar brengt: een structurele looneis van prijscompensatie (2,25%) plus 1,75% met daar bovenop een welvaartstoeslag van 2%. Ook vutters en gepensioneerden moeten deze welvaartstoeslag krijgen.

De welvaartstoeslag wordt uitbetaald zolang de economische groei boven 2% uitkomt. Als de economische groei lager uitpakt, zal de welvaartstoeslag ook lager worden. Zo ademt de loonsverhoging mee met de economische groei.

Veel bondsleden klagen over de gestegen brandstofprijzen. De Hout- en Bouwbond CNV zal daarom tijdens de cao-onderhandelingen een brandstoffenvergoeding introduceren. Deze brandstofvergoeding moet regelmatig aan de benzineprijs worden aangepast.

Tenslotte zal de Hout- en Bouwbond CNV in het cao-overleg voorstellen het werkgeversdeel van de ziektekostenpremie te verhogen naar 75%.

De Hout- en Bouwbond CNV onderhandelt in 2001 over de cao's in de bouw, UTA-bouw, baggerbedrijf, dakdekbedrijf, betonmortel, schildersbedrijf, natuursteenbedrijf, timmerindustrie, parketvloeren, meubelindustrie, houtverwerkende industrie, houthandel, jachtbouw en woningcorporaties.

Voor nader informatie: Johan Slok, 06 - 53642713.

Driebergen, 13 november 2000.

13 nov 00 17:29