Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 14-11-2000 Politieberichten van 13/11 (13.00 uur) t/m 14/11 (07.00 uur)

Franeker: inbraak bedrijf
Afgelopen weekend werd ingebroken bij een drukkerij aan de Harlingerweg. Door verbreking van een raam aan de achterzijde kwam men het bedrijf binnen. Uit het bedrijf werd een kast van een computer weggenomen. De eigenaar, een 27-jarige inwoner van Franeker, heeft aangifte gedaan.

Schettens: inbraak woning
Maandag tussen 00.30 en 07.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Van Osingaweg. Via een openstaand raam kwam men de woning binnen. Uit de kamer werd een schoudertas meegenomen. In de schoudertas bevonden zich een GSM, diverse sleutels en pasjes en een rijbewijs. De eigenaresse, een 33-jarige inwoonster van Schettens, heeft aangifte gedaan.

Franeker: inbraak bedrijf
Afgelopen weekend werd ingebroken bij een houthandel aan de Oostelijke Industrieweg. Van een ruit werden de glaslatten verwijderd en de ruit uitgenomen, waarna men in de werkplaats kon komen. Uit een opbergkast zijn twee schroefboormachines, een boormachine en een decoupeerzaag weggenomen. Een 28-jarige inwoner van Franeker heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: winkeldiefstal
Maandag omstreeks 15.25 uur werd bij een sportzaak aan de Nieuwestad een winkeldief op heterdaad betrapt. De man, een 26-jarige inwoner van Leeuwarden, had een sweater met een winkelwaarde van f 189.- weggenomen. De man werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Een 61-jarige inwoner van Wolvega deed namens de sportzaak aangifte. De verdachte werd na het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Burgum: tanken zonder betalen
Maandag omstreeks 17.10 uur werd bij een benzinestation aan de H.W.K. Ridder Huyssen van Kattendijkeweg benzine getankt voor een bedrag van f 145,57. Nadat de bestuurder getankt had, reed hij weg zonder te betalen. De pompbediende, een 30-jarige inwoner van Burgum, had het kenteken genoteerd. Een politiepatrouille zag de desbetreffende auto kort daarna rijden over de Groningerstraatweg. De bestuurder en inzittende, twee mannen van 27 en 29 jaar, beiden uit Leeuwarden, werden aangehouden en overgebracht naar het bureau. De bestuurder ontkende dat hij getankt had zonder te betalen. Aan het bureau bleek dat de bestuurder, de 27-jarige, een ontzegging van de rijbevoegdheid had tot 5 december 2000. De beide verdachten zijn na verhoor weer in vrijheid gesteld.

Holwerd: eenzijdig ongeval
Maandag omstreeks 17.45 uur reed een bestuurster van een bestelauto over de Ternaarderdyk onder Holwerd. De weg was ter plaatse zeer glad door het bietenrijden. De borden waren geplaatst en men was reeds bezig de weg schoon te maken. De bestuurster, een 53-jarige inwoonster van Vierhuizen, kwam in een slip terecht en na een slag over de kop te zijn gegaan, kwam zij in de bermsloot tot stilstand. Dankzij de autogordel kon de vrouw de auto ongedeerd verlaten. De auto werd totaal vernield.

Houtigehage: brand schuur
Maandag omstreeks 19.40 uur kwam er een melding binnen dat op de Dunoardswei een schuur in de brand zou staan. De bewoner, een 53-jarige inwoner van Houtigehage, had in zijn schuur gewerkt en de aldaar staande houtkachel aangemaakt. Op een gegeven moment liet hij de kachel langzaam uitgaan en was zijn woning binnengegaan. Toen hij een tijdje daarna weer zijn schuur in wilde gaan, zag hij dat zijn schuur vol rook stond en dat er een begin van brand was. De brandweer heeft het vuur geblust. De schade bleef beperkt.

Surhuisterveen: aanrijding met gewonde
Maandag omstreeks 15.15 uur vond op de kruising Groningerstraat Jan Binneslaan een aanrijding plaats tussen een fiets en een bestelauto. De fietser, een 12-jarige jongen van Augustinusga, reed over de Groningerstraat in de richting van de kruising. Voor de kruising reed hij een aantal auto`s voorbij, die stonden te wachten. Op het kruisingsvlak werd hij aangereden door de bestuurder van een bestelauto. Deze bestuurder, een 52-jarige inwoner van Surhuisterveen, kon de jongen, die plotseling voor zijn auto opdook niet meer ontwijken. De jongen kwam ten val en werd met een hoofdwond afgevoerd naar het ziekenhuis in Drachten, alwaar hij werd opgenomen.

Oldetrijne: gesprongen waterleiding
Maandag omstreeks 20.45 uur kwam er een melding binnen dat een buis van de waterleiding was gesprongen aan de zuidzijde van de P. Stuyvesantweg onder Oldetrijne. Het water bleef op de rijbaan staan. De provincie heeft een gedeelte van de weg afgesloten, zodat het waterleidingsbedrijf rustig zijn werk kon doen.

Leeuwarden: poging diefstal
Dinsdag omstreeks 00.30 uur kwam er een melding binnen dat op het Mauritsplein zich drie personen verdacht zouden ophouden. De drie mannen zouden veel interesse hebben voor de aldaar geparkeerd staande personenauto`s en tevens voor de garageboxen. In de onmiddellijke omgeving de drie verdachten aangetroffen. De mannen 18,18 en 50 jaar, allen uit Groningen werden aangehouden. Zij hadden allerlei inbrekerswerktuigen bij zich. Tevens bleek dat men had geprobeerd in te breken in een garagebox van de Linthorst Homanflat. Op het van Harinxmaplein werden twee auto`s aangetroffen, waarvan het portierslot was vernield. De verdachten zijn overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Heerenveen: poging inbraak woning
Dinsdag omstreeks 02.25 uur werd gepoogd in te breken in een woning aan het Fonteinkruid. Aan de voorzijde van de woning bij de slaapkamer was men bezig met het boren van een gaatje. Door het boren was de hond gaan grommen, waardoor de bewoner werd gewekt. Toen hij door het slaapkamerraam naar buiten keek, kwam hij oog in oog te staan met de inbreker. Deze pakte rustig zijn spullen op en verdween, de bewoner, een 54-jarige inwoner van Heerenveen, verbouwereerd achterlatend. Van de inbreker is geen signalement bekend. Een uitgebreid onderzoek in de omgeving had geen resultaat. Men is niet binnen geweest en er werd niets weggenomen. De bewoner heeft aangifte gedaan.

Sneek: straatroof
Maandag omstreeks 20.00 uur werd een 17-jarige inwoner van Sneek op het Kleinzand mishandeld en beroofd van zijn GSM. De jongen fietste daar samen met zijn vriend, een 17-jarige inwoner van Sneek. Op een gegeven moment zag hij (aangever) vuurwerk (een rotje) op straat liggen, dat waarschijnlijk afkomstig was van een groepje jeugd dat zich ophield bij de aldaar staande flat. De jongen pakte het rotje op en stak het vervolgens af. De jongen en zijn vriend fietsen door. Plotseling werden zij ingehaald en afgesneden door een onbekende jongen, die hen tot stoppen dwong. De sfeer was direct grimmig en de vriend van de jongen kon ontsnappen. De aangever kreeg daarop twee vuistslagen in zijn gezicht en zijn GSM werd hem afgepakt. De aangever kon daarop aan zijn belager ontkomen. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272