Principeakkoord met Wegener voor sociaal plan

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

Wegener
Principeakkoord sociaal plan

Er is een principeakkoord met Wegener voor een sociaal plan. Het sociaal plan is alleen van toepassing op het Integratie Project Wegener (IPW), als gevolg van de aankoop van de VNU-dagbladen. Uitgangspunt is dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Wel zal een aantal functies boventallig worden door de integratie. Het Intern Arbeidsbemiddelingsbureau Wegener speelt een actieve rol bij herplaatsing. Ook is er een mogelijkheid voor outplacement. Daarnaast is er een vrijwillige vertrekregeling, waarbij werknemers die Wegener snel verlaten, een aantal maanden salaris meekrijgen. De hoogte is afhankelijk van leeftijd, diensttijd en hetmoment waarop de arbeidsovereenkomst eindigt. Mensen die verder moeten gaan reizen kunnen rekenen op compensatie van extra reiskosten en extra reistijd, gedurende drie jaar. Ook is er een regeling voor mensen die verhuizen. Tenslotte is er een seniorenregeling opgenomen voor degenen van 55 jaar en ouder die geen nieuwe passende functie in de nieuwe organisatie kunnen krijgen. Zij kunnen worden vrijgesteld van werk door met een financiële aanvulling eerder met de VUT te gaan. Alle aan ex-VNUers afgegeven garanties blijven onverkort van toepassing. Het concept sociaal plan wordt aan de NVJ-leden die bij Wegener werken uitgereikt. Op korte termijn zullen de bonden gezamenlijk langskomen om het sociaal plan te bespreken.