Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Grote bezorgdheid over kennis en rijgedrag van automobilist

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

00 0000

Grote bezorgdheid over kennis en rijgedrag van automobilist

Presentatie eindrapportage Periodieke Verkeersveiligheidstest (PVVT) Er is reden voor grote bezorgdheid over de kennis van de verkeersregels, de rijervaring en het gezichts-vermogen van de gemiddelde automobilist. De praktijk leert dat hoe langer men een rijbewijs bezit, hoe minder men nog van de verkeersregels afweet. Jarenlang achter het stuur zitten leidt bovendien tot een veelal laconieker en daardoor gevaarlijker rijgedrag. Ronduit zorgwekkend is dat ongeveer één op de drie automobilisten, meestal ouder dan 45 jaar, niet in de gaten heeft zichtproblemen te hebben. Met een tienjaarlijkse persoonlijke APK kan in dat alles verbetering worden gebracht.

Dat blijkt uit de donderdag 9 november in Assen gepresenteerde eindrapportage van de Periodieke Verkeers-veiligheidstest (PVVT). De test is een initiatief van de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO en Univé Verzekeringen, met medewerking van het CBR Regio Noord en drie BOVAG-Verkeersscholen in Noord-Nederland en ondersteund door de Regionale Organen Verkeersveiligheid van Groningen, Friesland en Drenthe en Rijkswaterstaat Directie Noord-Nederland.
De Periodieke Verkeersveiligheidstest bestond uit vier onderdelen: een praktijkrit van een uur in de eigen auto met een rij-instructeur, een rijstijlprofieltest om zicht te krijgen op het type rijder, een theorietoets in een CBR-examencentrum en een test van het gezichtsvermogen. In ruim een half jaar tijd namen hieraan 250 automobilisten vrijwillig deel. Ze varieerden in leeftijd van 19 tot 63 jaar, hadden gemiddeld 23 jaar rijervaring en werkten bij tien overheidsinstellingen en bedrijven.
Vier van de vijf automobilisten zakte tijdens de Periodieke Verkeersveiligheidstest voor de theorie. Het grote aantal foute antwoorden op vragen over snelheden en inhalen was zelfs ernstig te noemen. Ook over de verkeersregels in woonerven, parkeervoorschriften en situaties waarin voetgangers voorrang moet worden verleend bleken de bestuurders onvoldoende te weten. Voorts reden de deelnemers vaak rond in autos met spiegels, rugleuningen en hoofdsteunen die verkeerd waren afgesteld. Ook hun stuurhouding was de meeste gevallen verkeerd en hun kijkgedrag onvoldoende. Veel te snel optrekken, te laat richting aangeven, onvoldoen-de afstand houden, te hard rijden en op het laatste moment remmen waren enkele andere voorbeelden van slecht rijgedrag. En dat terwijl ruim de helft van de deelnemers zichzelf in de rijstijlprofieltest omschreef als een voorzichtige rijder en aangaf vooral van andere weggebruikers gevaar te duchten. Na de test van het gezichtsvermogen kreeg ruim 30% van de automobilisten het advies bij een opticien of een oogarts langs te gaan. Hun problemen met dieptewaarneming (nodig voor snelheid schatten), gezichtsscherpte (nodig voor het tijdig oppikken van de taal van de weg) en gezichtsveld (nodig om voldoende in de omgeving te kunnen zien) waren dermate groot dat een verwijzing noodzakelijk was. Naar aanleiding van de resultaten van de Periodieke Verkeersveiligheidstest bevelen de initiatiefnemers aan dat er elke 10 jaar een praktijk- en theorietest voor rijbewijsbezitters komt, eerst op vrijwillige basis en in een later stadium mogelijk verplicht bij voldoende draagvlak. Voor automobilisten van 45 jaar en ouder moet er een verplichte test van het gezichtsvermogen komen. Voor de opzet en uitvoering van een periodieke persoonlijke APK worden in de PVVT-eindrapportage allerlei voorstellen gedaan. Automobilisten die de test doorstaan zouden volgens de initiatiefnemers beloond kunnen worden met gratis verlengingen van het rijbewijs. Ook zouden werkgevers bijvoorbeeld met een collectief contract autoverzekeringen hun medewerkers kunnen stimuleren aan de Periodieke Veiligheidstest mee te doen. Natuurlijk kunnen automobilisten met deze verbeterde zelfkennis hun verzekeringspremies laag houden door schadevrij te (blijven) rijden.
Door de groei van het autoverkeer, veranderingen in wetten en regels en wijzigingen in de weginfrastructuur wordt naar de mening van de initiatiefnemers het regelmatig testen van verkeerskennis en rijvaardigheid van bestuurders in ons land steeds belangrijker. Als de kennis van de verkeersregels onvoldoende is, als dagelijkse routine tot onveilig rijgedrag leidt en als iemand met een verkeerde mentaliteit op de weg zit, maakt dat hem of haar ongeschikt veilig en verantwoord aan het verkeer deel te nemen.

Zie ook:

Elke dag 3 verkeersdoden en 55 ernstig gewonden

Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO is de nieuwe naam

Nieuwe campagneborden van 3VO langs de weg

De scholen zijn weer begonnen! en Ook wij staan er weer!

3VO vraagt om stop verkoop radardetectoren

3VO: Elke 10 jaar verplichte verkeersveiligheidstest voor rijbewijsbezitters

SRR en 3VO: Veilig met paarden in het verkeer

KNMV en 3VO vragen aandacht voor motorrijders

3VO ondersteunt aanbevelingen hoogleraren

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie