Leden gevraagd voor werkgroep zelfstandig ondernemen NU'91

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000
NU'91

Oproep

Leden gevraagd voor werkgroep zelfstandig ondernemen

Als het werken in loondienst niet meer in alle opzichten bevredigt, begint een zoektocht naar alternatieven. Passend in deze tijdsgeest is dan de vraag: is er voor mij een toekomst als vrij gevestigde beroepsbeoefenaar weggelegd? En: hoe pak ik zoiets aan? Een toenemend aantal verpleegkundigen en verzorgenden oriënteert zich momenteel op de mogelijkheden van een bestaan als zelfstandig ondernemer of freelancer. NU'91 wil daarom een wergroep zelfstandig ondernemen formeren waarin leden met praktijkervaring op dit terrein zitting hebben.

Voor de een is de overstap van een vaste baan naar het vrije ondernemerschap een bewuste keuze, voor andere is het een kwestie van noodzaak. Zo kan de start van een eigen bedrijf een oplossing zijn voor mensen die vanwege hun leeftijd, arbeidsongeschiktheid of langdurige werkloosheid, nauwelijks nog vooruitzicht op een vaste baan hebben.

Goede voorbereiding

Regelmatig benaderen verpleegkundigen en verzorgenden het serviceloket van NU'91 voor informatie over het vrijeondernemerschap. Daar waar haar leden niet graag over één nacht ijs gaan, voordat zij een belangrijke stap op weg naar een nieuwe toekomst nemen, beschouwt NU'91 het als haar taak om de leden van alle nodige informatie over dit onderwerp te voorzien. Een goede voorbereiding is immers het halve werk! Daarom werkt NU'91 onder meer aan een brochure om verpleegkundigen en verzorgenden snel en goed wegwijs te maken op het vlak van vrije vestiging, waarbij onder meer de volgende vragen aan de orde komen: wat zijn de mogelijkheden op dit moment, waar en bij wie moet je zijn en wat zijn de valkuilen en succesfactoren?

Rol en betekenis beroepsvereniging

Gelet op de toenemende belangstelling voor het zelfstandig ondernemerschap wil NU'91 zich beraden op haar rol en positie als beroepsvereniging in deze.

Wat kan NU'91 in dit opzicht voor haar leden betekenen? En: wat verwachten de leden op dit vlak van hun beroepsorganisatie? Welke informatie is nodig, welke producten en diensten zijn wenselijk en welke belangen dienen er behartigd te worden? Bij de beantwoording van deze en andere vragen wenst NU'91 graag gebruik te maken van de expertise en ervaring van leden die eerder de stap tot het vrije ondernemerschap namen en die inmiddels het klappen van de zweep kennen. Samen met deze praktijkdeskundigen wenst NU'91 te onderzoeken wat de rol van de beroepsorganisatie kan en moet zijn wat betreft het zelfstandig ondernemerschap in de zorg.

Oproep leden tot deelname werkgroep

NU'91 wil graag een werkgroep vormen met leden die als zelfstandig verpleegkundige/verzorgende werken. De werkgroep wordt gevraagd een advies uit te brengen over de ondersteuning die NU'91 deze doelgroep kan bieden. We zijn dus op zoek naar enthousiaste leden die zelfstandig werken en die bereid zijn een keer per maand naar het hoofdkantoor van NU'91 in Utrecht te komen om over het onderwerp te praten. De werkgroep zal binnen een jaar de resultaten aan het bestuur van NU'91 aanbieden. Bent u geïnteresseerd, neem dan contact op met Ellie van Soelen, medewerker van het NU'91-serviceloket, tel. 030-296 41 44.

.

Terug naar de NU'91 home page....

Naar actueel