Politiebericht Groningen

Dinsdag 14 november 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: auto in brand
In de Jadestraat in Groningen ontstond de afgelopen nacht door nog onbekende oorzaak brand in een geparkeerde auto. De brandweer bluste de brand. Bij onderzoek door de politie bleek een ruit van de auto te zijn vernield. Brandstichting wordt niet uitgesloten.

Groningen: man aangehouden
In het Academisch Ziekenhuis in Groningen heeft de politie gisteravond een 52-jarige man uit Groningen aangehouden. De man bevond zich in één van de gebouwen van het ziekenhuis terwijl hem de toegang anders dan voor medische behandeling is ontzegd omdat hij meerdere keren ernstige overlast heeft veroorzaakt. Na verhoor op het politiebureau is de man met een proces-verbaal voor lokaalvredebreuk heengezonden. Het verblijfsverbod voor het AZG is verlengd tot november volgend jaar. Later op de avond zorgde de man opnieuw voor overlast. Hij hield zich zonder noodzaak op in een portiek van woningen aan de Prinsenstraat en had het portiek bevuild door er te plassen. De man is door de politie verwijderd en heeft een boete van 80 gulden gekregen.

Groningen: bromfietser gewond
Bij een verkeersongeval op de A-weg in Groningen is gistermiddag een 23-jarige bromfietser licht gewond geraakt. De man werd bij het afslaan op de kruising met de Westersingel aangereden door een hem tegemoetkomende auto bestuurd door een 25-jarige man uit Groningen. De bromfietser kwam te vallen en liep letsel op aan een hand. Hij is overgebracht naar een ziekenhuis voor behandeling. Beide bestuurders zeggen bij groen licht de kruising op te zijn gereden. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval.

Groningen: rijbewijs ingenomen na snelheidsovertreding De politie heeft gisteravond het rijbewijs ingevorderd van een 25-jarige automobilist uit Groningen. De man reed vanuit de richting Bedum over de Eemshavenweg naar Groningen met een snelheid van ruim 160 km per uur terwijl de maximumsnelheid 100 km bedraagt. In Groningen kon de man worden staande gehouden. Hij werd meegenomen naar het politiebureau en met een bekeuring voor de snelheidsovertreding na verhoor heengezonden. De man moest zijn lease-auto bij de politie achterlaten.

Groningen: auto-inbrekers aangehouden
Op de Jacobijnerweg in Groningen heeft de politie gistermiddag een 33-jarige man en een 22-jarige vrouw, beiden uit Groningen aangehouden. Politiemensen zagen dat de vrouw zich verdacht ophield bij een geparkeerde auto. Bij nader onderzoek bleek de mannelijke verdachte in de auto te zitten. Beiden verdachten zijn meegenomen naar het politiebureau. Ze verklaarden dat ze de auto opengebroken aantroffen en slechts wilden kijken of er nog waardevolle spullen of eigendomspapieren inlagen om de eigenaar te kunnen waarschuwen. Bij het politieonderzoek is niet kunnen blijken dat de verdachten daadwerkelijk in de auto hebben ingebroken. Ze zijn na verhoor heengezonden.

Groningen: automobilist onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie gistermorgen op de Sontweg in Groningen een 37-jarige man uit Hoogezand-Sappemeer aangehouden. De man reed in zijn auto en bleek bij controle door de politie zwaar onder invloed van alcohol te verkeren. Hij werd meegenomen naar het politiebureau waar bij de ademanalyse 1.8 promille alcohol werd gemeten. Na verhoor is de man met een dagvaarding heengezonden. Zijn rijbewijs is door de politie ingevorderd.

Groningen: fietsendief aangehouden
In de Broerstraat in Groningen heeft de politie gistermorgen een 34-jarige man uit Groningen aangehouden. De man liep met twee fietsen aan de hand en ging er bij het zien van surveillerende politiemensen hardlopend vandoor. Hij bleek zich in de Broerstraat te hebben verstopt maar kon op aanwijzing van voorbijgangers worden aangehouden. Hij was nog in het bezit van één fiets. De tweede fiets werd na enig zoeken gevonden. De man, die diverse snij- en knipgereedschappen bij zich had, ontkende de diefstal van de fietsen. Hij is na verhoor op het politiebureau heengezonden. De politie probeert de fietsen terug te bezorgen bij de eigenaren. Eén eigenaar is inmiddels opgespoord.

Stadskanaal: Diefstal vijverpompen
Bij een zaak in visbenodigdheden aan het Noorderdiep in Stadskanaal werd gisternacht voor f.1000,= aan vijverpompen ontvreemd. Tevens werden een, op dit moment onbekend, aantal Koi-karpers meegenomen. Het bedrijf werd betreden door het vernielen van een ruit.

Niezijl: snelheidscontrolet
Op de Rijskstraatweg in Niezijl is gistermorgen van 07.00-08.15 uur een snelheidscontrole gehouden. Daarbij werden 760 voertuigen geregistreerd, waarvan 31 te snel reden. De hoogst gemeten snelheid was 102 km/u, 80 is toegestaan.

Rasquert: Woninginbraak
Aan de Klapperhornsterweg werd gisteravond tussen ingebroken in een woning. De woning werd geheel doorzocht. Uit de woning werd een brandkast met geld, sieraden en papieren ontvreemd. Een onderzoek wordt ingesteld.

Marum: vrachtauto gekanteld
Een vrachtauto beladen met schroot en betonijzer die onderweg was van Drogeham naar Duitsland kantelde gisteravond toen de 37-jarige bestuurder vanaf de Scheiding de oprit van de A7 opdraaide. Door vermoedelijk een verkeerde verdeling van de lading belandde de auto op zijn kant op de vluchtstrook. Een bergingsbedrijf rukte met groot materieel uit om de auto weer recht te takelen. De brandweer van Marum was ter plaatse om de weg te reinigen nadat ongeveer 100 liter dieselolie uit de auto was gestroomd, en Rijkswaterstaat was eveneens ter plaatse omdat een deel van de dieselolie in de berm terecht was gekomen. Omstreeks 03.00 uur stond de truck weer recht, een half uur later was de weg weer schoon. Tot 06.00 uur vanmorgen werd gewerkt aan het opnieuw inladen van het schroot.

Zuidwolde: snelheidscontrole
Op de Eemshavenweg in Zuidwolde werd gistermiddag een snelheidscontrole gehouden. De radar registreerde 477 voertuigen, daarvan reden 18 te snel. De hoogst gemeten snelheid was 133 km/u waar 100 is toegestaan.

Appingedam: Vrouw pleegt vernielingen
Een 24-jarige vrouw uit Delfzijl werd vannacht aangehouden nadat zij tot twee keer toe de ruiten had vernield terwijl zij onderweg was van haar werk naar huis. De vrouw werd opgemerkt door surveillerende agenten in burger. Zij hoorden bij een bouwmarkt aan aan de Farmsumerweg enige harde knallen. Toen zij poolshoogte gingen nemen bleek dat met een kei een ruit was vernield. De vrouw die inmiddels was doorgereden vernielde daarop bij een school aan de Sikkel eveneens een ruit. Daarop werd zij aangehouden en ingesloten. De vrouw bekende tijdens een eerste verhoor dat zij ook aansprakelijk is voor een aantal vernielingen aan autos. Daarover zal zij nader worden gehoord.

Stedum: vrachtauto in de berm
Aan de Eemshavenweg in Stedum raakte gisteravond een vrachtwagencombinatie in de problemen toen de chauffeur, een 30-jarige Duitser die pas vier weken in het bezit was van een vrachtwagenrijbewijs, met zijn voertuig in de berm kwam vast te zitten. Een collega, eveneens afkomstig uit Duitsland, probeerde inmiddels de combinatie los te trekken. De beide combinaties waren beladen met oude banden. Een bergingsbedrijf moest eraan te pas komen om het geheel los te trekken. De Eemshavenweg was gedurende drie kwartier gestremd voor alle verkeer tussen de opritten St. Annen en Loppersum/Middelstum.

Siddeburen: woninginbraak
Bij een woninginbraak aan de Damsterweg in Siddeburen werden gisternacht computerapparatuur en een videorecorder ontvreemd. De woning werd geheel doorzocht. De woning werd betreden door het forceren van een raam.

Stadskanaal: Politieauto slipt
Een politieauto van de basiseenheid Stadskanaal die gistermiddag omstreeks 14.35 uur met optische en geluidssignalen onderweg was naar een aanrijding letsel op de Gelderselaan in Stadskanaal raakte bij het ingaan van de bocht vanaf de Europalaan in een slip. Daarbij ontstond een aanrijding met een stilstaande lesauto. Beide voertuigen raakten beschadigd. De aanrijding waarnaar de politieauto onderweg was betrof een aanrijding van twee fietsers. Een 80-jarige vrouw uit Stadskanaal kwam uit een brandgang en reed de Gelderselaan op. Daar kwam zij in botsing met een eveneens fietsende 51-jarige inwoonster van dezelfde plaats. De bejaarde vrouw kwam te vallen en brak vermoedelijk haar arm. Zij werd overgebracht naar het ziekenhuis.

Inlichtingen: afdeling communicatie, 0900 - 8844