Toekomstige HP-opslagsystemen met Sony UDO-technologie

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000

Toekomstige HP-opslagsystemen met Sony UDO-technologie

Amstelveen, 14 november 2000 - Hewlett-Packard integreert Sony's Ultra Density Optical (UDO) disktechnologie in zijn optische jukeboxproducten voor documentbeheer en archivering. Deze producten komen naar verwachting eind 2002 op de markt.

De UDO-technologie wordt op dit moment door Sony ontwikkeld. De technologie is gebasseerd op de zeer betrouwbare ISO-gecertificeerde 5,25 inch cartridge die al tien jaar wordt gebruikt in de optische branche. Met een violet laser en geavanceerde optische technologie wordt in eerste instantie een cartridgecapaciteit van 40 GB bereikt. Verwacht wordt dat de capaciteit even snel zal toenemen als die van 5,25 inch optische producten over de afgelopen tien jaar. Cartridges verschijnen zowel in herschrijfbaar als in WORM (Write Once, Read Many) formaat op de markt. HP gaat samen met Sony het nieuwe formaat promoten.

HP verwacht binnen dertig maanden jukeboxes te leveren op basis van UDO-technologie. Deze zullen een potentiële capaciteit hebben van bijna 10 terabyte per stuk. Deze nieuwe opslagsystemen worden verwacht na de lancering van HP's 9,1 GB (14x) magneto-optische drives en jukeboxes begin volgend jaar.

Volgens een rapport van Dataquest en Gartner Group had HP in 1999 het grootste aandeel van de markt voor optische jukebox- en librarysystemen in handen. HP verkocht in dat jaar 53 procent van alle 5,25 inch optische jukeboxes wereldwijd. Hiermee vormden de verkoop van HP-systemen 60 procent van de totale omzet op deze markt.

HP biedt momenteel magneto-optische producten, variërend van 5,2 GB drives tot 1,2 TB jukeboxes. Deze producten zijn geschikt voor Windows, Windows NT, HP-UX en andere op UNIX gebaseerde besturingssystemen. Ze zijn verkrijgbaar via HP's verkoopkanalen, OEM's, distributeurs en value-added resellers.

Informatie over Hewlett-Packard is te vinden op www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten.

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 2000 een omzet van circa 48,8 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 2000 ruim 2,2 miljard gulden.

Noot voor redacties