Nieuw nazorgprogramma voor chronisch zieken

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000

KNGF

Nieuw nazorgprogramma voor chronisch zieken

Van 4 t/m 11 november is de week van de chronisch zieken georganiseerd. Een mooie gelegenheid voor de COREfitvereniging om zich te presenteren. Het COREfitconcept is nieuw, nieuw in die zin dat het een doelgroep gericht concept is. Een ander opmerkelijke factor is dat het ontwikkeld is als nazorgprogramma, een naadloos vervolg op een revalidatieprogramma.
De module voor (ex)hartpatiënten is ontwikkeld met de Nederlandse Hartstichting, en sluit naadloos aan bij de richtlijnen voor hartrevalidatie.
De doelstelling van COREfit is dat de deelnemers de brug tussen revalidatieperiode en zelf sporten, bewegen overbruggen. Zelfmanagement is het uiteindelijke doel, onafhankelijkheid van hulpverleners.
Lotgenotencontact wordt als prettig ervaren en zeer zinvol ervaren. Er lopen in het land diverse onderzoeken om de effectiviteit van de het COREfit concept aan te tonen.
Het is in samenwerking tussen NPI, (Nederlands Paramedisch Instituut), Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie, Nederlandse Hartstichting en de bedenkers van het concept ontstaan. Ook is het ontwikkeld met wetenschappers op de specifieke gebieden. Het COREFIT concept richt zich op de doelgroep chronisch zieken. Wat in eerste instantie gezegd moet worden is dat het geen revalidatieprogramma is.
Het is een nazorgprogramma, d.w.z. voor chronisch zieken is het een specifieke manier om hun verworven herstel te behouden of zelfs nog uit te breiden.
Er zijn nu reeds modules ontworpen voor:
(ex)hartpatiënten
reumapatiënten
COPD
Ouderen
In het 2001 wordt er gestart met de groep osteoporose. De training onderscheidt zich van andere methodes door de systematische aanpak waardoor er per deelnemer een op maat gesneden programma gemaakt kan worden. Dit is afhankelijk van de belastbaarheid en de individuele bewegingswensen van de deelnemer. Tijdens een individuele intake wordt de belastbaarheid, het instapniveau en de individuele wensen bepaald van de deelnemer.
Daarna stapt de deelnemer in een niveaugroep.
Er wordt steeds geëvalueerd en bijgesteld.

Er zijn reeds een driehonderd tal mensen opgeleid en er zijn 14 deelnemende praktijken.
Voor verdere informatie kunt u naar de website surfen: www:/corefit.nl
Hier ziet u ook de deelnemende praktijken.

Corefitvereniging
Secretariaat: