PT-begroting bloemisterij stijgt in 2001 met zes procent

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000

PT-begroting bloemisterij stijgt in 2001 met zes procent

De Sectorcommissie Bloemkwekerijproducten van het Productschap Tuinbouw (PT) heeft de uitgaven voor volgend jaar vastgesteld op ruim 84 miljoen gulden. Hiermee is de begroting zes procent groter vergeleken met 2000. Vooral voor onderzoek en kwaliteit heeft de sectorcommissie meer geld uitgetrokken.

Meer dan de helft van de uitgaven gaat in 2001 naar promotie. Het Bloemenbureau (BBH) onvangt volgend jaar bijna 46 miljoen gulden voor promotie van bloemen en planten in binnen- en buitenland. Voor technisch onderzoek staat voor 2001 ruim vijftien miljoen op het programma. Vergeleken met de begroting van 2000 betekent dit een groei van drie miljoen. Ook voor kwaliteitszaken werd meer uitgetrokken. Voor volgend jaar is 3,9 miljoen gulden beschikbaar tegen 2,5 miljoen in 2000. Het PT heeft de inkomsten uit de vakheffing voor volgend jaar begroot op bijna 82 miljoen gulden.

Energie op maat
De leden van de sectorcommissie gaven eveneens groen licht voor een onderzoek naar energiebesparing. Het gaat om een nieuwe methode van klimaatregeling in de kas. Het principe is dat energie op maat wordt geleverd aan de plant. Hierbij wordt gestuurd naar een maximale productie met een minimaal energieverbruik. Uit proeven met potplanten is bovendien gebleken dat deze methode sterke planten oplevert die beter in staat zijn zich aan veranderende omstandigheden aan te passen. De kosten van het onderzoek bedragen 144.500 gulden, waarvan bijna 95.000 voor rekening van de bloemensector. De groentesector legt de resterende 50.000 gulden bij, omdat het project uitgevoerd wordt met paprikaplanten en voor beide sectoren interessant is. Het Danish Institute of Agricultural Sciences (DIAS) heeft de opdracht binnengehaald. De aanvrager is LTO-Groeiservice.

Assimilatiebelichting
Is assimilatiebelichting in de gerberateelt haalbaar? De sectorcommissie bloemen vindt dat dit onderzocht moet worden. Er zal een literatuuronderzoek opgezet worden met aansluitend een praktijkproef. Hieruit moet blijken welke gerberacultivars het best reageren op assimilatiebelichting. Voor het onderzoek is ruim 138.000 gulden beschikbaar gesteld. Het bedrijf ETKO in Zaltbommel gaat het project uitvoeren. De landelijke commissie gerbera van LTO-Groeiservice heeft de aanvraag gedaan.
Drie rozentelers willen bekijken of een geautomatiseerde oogst en verwerking van kasrozen haalbaar is. Hierbij wordt een onderzoek gestart naar een zogenoemde fasegestuurde teelt. De totale projectkosten bedragen 172.000 gulden. Het productschap heeft 86.000 gulden toegezegd.