Onderzoek LISV toont gebreken van Wet Rea

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000
Gehandicaptenraad

Persbericht Gehandicaptenraad, 14 november 2000

Alleen eigen initiatief helpt arbeidsgehandicapten aan werk

Onderzoek LISV toont gebreken van Wet Rea

Een forse wijziging van de Wet Reïntegratie Arbeidsgehandicapten (Wet Rea) is nodig om arbeidsgehandicapten werkelijk te laten reïntegreren in het arbeidsproces. De Gehandicaptenraad wil samen met het Werkverband Organisaties Chronisch Zieken (WOCZ) en de Landelijke Vereniging van Arbeidsgehandicapten (LVA) dat het initiatief tot herintreding bij de individuele arbeidsgehandicapte komt te liggen. De Gehandicaptenraad, WOCZ en LVA leggen hun voorstellen voor aan de Tweede Kamer.

Uit recent onderzoek van het Landelijk Instituut voor Sociale Verzekeringen (LISV) blijkt dat de helft van de onderzochte mensen met een (dreigende) arbeidshandicap mogelijkheden ziet om weer aan het werk te gaan, maar dat deze mogelijkheden door de Arbo-diensten onvoldoende benut worden. Aan die afhankelijkheid van Arbo-diensten en andere instanties moet een einde komen.

Voorstellen
Mensen met een arbeidshandicap krijgen het recht om met Rea-gelden een arbeidsadviseur aan te stellen. Met die adviseur maakt men een reïntegratie-plan dat aan de werkgever, de gemeente of de Uitvoeringsinstelling Werk en Inkomen (UWI) wordt voorgelegd. Bij goedkeuring van het reïntegratieplan krijgt de arbeidsgehandicapte een persoonsgebonden budget toegekend. De werkzoekende arbeidsgehandicapte kan daarmee scholing financieren, bureaus inhuren die de bemiddeling met een werkgever voor hun rekening nemen en werkplekaanpassingen bekostigen.

De omkering van rollen is absoluut noodzakelijk. Als er één partij de financiële gevolgen draagt van uitval uit het arbeidsproces, is dat de belasting- en premiebetalende burger met een (potentiële) arbeidshandicap zelf. Door beter om te gaan met publieke reïntegratiegelden had hij of zij mogelijk in het arbeidsproces kunnen (blijven) meedoen.

Zie ook:

* Brief aan de Tweede Kamer d.d. 14 november 2000
* Voorstellen van de Gehandicaptenraad, het WOCZ en de Landelijke Vereniging van Arbeidsongeschikten