Haarlemmermeer en omgeving klaar voor kabelinternet

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000

Haarlemmermeer en omgeving klaar voor kabelinternet

Na een testfase van 1 maand is het nu mogelijk voor inwoners van Haarlemmerliede, Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemstede en Bennebroek het internet op te gaan via de kabel. Het bereik van Sonera Plaza neemt hiermee toe met 65.000 huishoudens, waarmee het bedrijf een totaal potentieel heeft voor haar kabelproduct Sonera QuickNet van een miljoen huishoudens. Samen met kabelmaatschappij Multikabel introduceert provider Sonera Plaza deze nieuwe dienst. Hiertoe investeerden MultiKabel en Internet Service Provider Sonera Plaza in nieuwe technologie.

Het netwerk is door Multikabel volledig verglaasd, retourgeschikt (vanuit uw woning terug naar het internet) en redundant gemaakt. Dit betekent dat het kabelnet in een ring wordt aangelegd waardoor het signaal bij kabelbreuk automatisch via een andere route wordt aangevoerd en signaaluitval zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Regionale testfase
Een aantal inwoners van de Haarlemmermeer e.o. heeft al kennis kunnen maken met internet via de kabel. De eerste vijftig aansluitingen zijn namelijk begin oktober gerealiseerd. Sonera Plaza biedt haar internetproduct in Noord-Holland en Zuid-Holland aan via verschillende kabelmaatschappijen (UPC, Multikabel, CaiTex, Alkmaarsche Kabel, CAI Deelnemingen Beheer B.V. en Kabeltex). "Als wij Sonera QuickNet over een nieuw netwerk aanbieden, zijn er altijd nog technische aspecten die geoptimaliseerd moeten worden. Deze testfase is zonder noemenswaardige problemen verlopen en vanaf 15 november kunnen inwoners van de Haarlemmermeer ook het internet op via de TV-kabel", aldus Caspar Toornstra, directeur Access bij Sonera Plaza.

Over Sonera Plaza
Sonera Plaza richt zich met een breed spectrum internetdiensten op de ervaren internetter. Het aanbod varieert dan ook van breedband internettoegang en e-commerce tot vele online diensten op de portal soneraplaza.nl. Hier vinden bezoekers een grote variatie aan e-shops, informatie en value added services, online toepassingen die handig zijn in het offline dagelijkse leven. Sonera Plaza ontwikkelde zich het afgelopen jaar in Nederland tevens tot een belangrijke breedband speler met de producten Sonera QuickNet (internet via de kabel) en Sonera ADSL. Sonera Plaza is gevestigd in Capelle aan den IJssel en Alkmaar waar circa 150 mensen werken. Sonera Plaza is een internetbedrijf dat onderdeel uitmaakt van Sonera Corporation, een internationaal telecomconcern met vestigingen in 19 landen. Sonera Corporation (www.sonera.com) is internationaal één van de koplopers op het gebied van nieuwe media en mobiele- en datacommunicatie en richt zich vanuit Finland op de internationale markt via bedrijven als Sonera SmartTrust, ZED en Sonera Plaza.

-einde bericht-

Noot voor de redactie,