Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

B&W Rotterdam wil krediet voor infrastructuur terminal

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Rotterdam
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Rotterdam

College wil krediet voor infrastructuur nieuwe terminal P&O Nedlloyd/ECT

Het College van B. en W. van Rotterdam stelt de gemeenteraad voor om een krediet van in totaal 654,4 miljoen gulden te verstrekken aan het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR). Dit bedrag is bedoeld voor de aanleg van de basisinfrastructuur (342,7 mln. gulden) en de infrastructuur plus (311,7 mln. gulden) op de Noordwesthoek van Maasvlakte-1 waar P&O Nedlloyd en ECT een nieuwe containerterminal willen bouwen. Beide ondernemingen nemen ieder een belang van vijftig procent in de terminal. Op deze terminal zal in de toekomst de lading van rederij P&O Nedlloyd en mogelijk van haar partners in de Grand Alliance worden behandeld.

Het gaat om een terrein van in totaal 125 ha. Daarmee is het laatste aaneengesloten stuk terrein uitgegeven dat geschikt is voor deep sea containeroverslag. Verdere uitbreiding van deze sector kan dan alleen nog plaatsvinden op de nog aan te leggen tweede Maasvlakte. De basisinfrastructuur betreft het aanleggen van de kademuur (totaal 2350 meter) en uitbaggeren van de Yangtzehaven. De infrastructuur plus omvat verharding van het terrein, ondergrondse infrastructuur en kraanbanen. De eerste fase zal in 2004 operationeel moeten zijn en de gehele terminal in 2007.

Overwegingen
De overwegingen van het College om een nieuwe containerterminal op deze plek te willen accommoderen zijn de volgende: Naar verwachting zal de containeroverslag tot 2020 verdrievoudigen. De huidige terminalcapaciteit in de Rotterdamse haven zal binnen enkele jaren volledig worden benut. Naast intensivering van de bestaande containerterminals, zijn nieuwe terminals nodig om de sterke groei de komende jaren op te vangen. Een eerste fase van de tweede Maasvlakte zal op zijn vroegst in 2007 beschikbaar zijn.
Bovendien wordt het mogelijk door de aanleg van deze terminal ladingpakketten te verschuiven vanuit het Waal- en Eemhavengebied. Dat betreft de lading van schepen groter dan 5000 TEU (standaardeenheden 20 voet). In de Waal- en Eemhaven komt dan ruimte vrij voor de kleinere zeeschepen en kustvaarders. Op basis van de huidige prognoses zullen deze sectoren anders tussen 2002 en 2004 capaciteitsproblemen gaan ondervinden.
Een andere belangrijke overweging is dat met de investering door P&O Nedlloyd één van de grootste spelers in de containersector sterk aan Rotterdam wordt gebonden. Binnen de containersector is schaalvergroting de belangrijkste trend (door steeds grotere schepen en verdergaande machtsconcentraties). Om als Rotterdam van de sterke groei te profiteren, is het van belang de grote spelers aan de haven te binden.
Door de komst van een derde grote containerstuwadoor naast ECT en Maersk Sealand Delta wordt een meer gebalanceerde concurrentieverhouding bevorderd.
Daarnaast levert de terminal extra toegevoegde waarde op. De directe werkgelegenheid zal 900 arbeidsplaatsen bedragen en in de totale logistieke keten naar schatting 4800. Per container wordt op de terminal direct gemiddeld 200 gulden verdiend en in totaal in de keten, ± 1.200 gulden. De voorgestelde overheids-investering leidt tot private investeringen voor de supra-structuur van minimaal 500 miljoen gulden. De aanleg van de terminal zal 6.000 arbeidsjaren opleveren, verdeeld over zes jaar.

Het voorstel wordt 15 november behandeld in de vergadering van de raadscommissie Haven en Economische Zaken, op 20 november in de raadscommissie voor de Financiën en komt op 7 december voor besluitvorming in de gemeenteraad.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie