NWO Nieuwsbrief november

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000
Bron: Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Hierbij ontvangt u de elektronische versie van de maandelijkse NWO Nieuwsbrief.
Deze e-mail staat ook op www.nwo.nl/nwo/nieuws/subindex.html.

Onderzoekberichten november 2000:

Twee miljoen voor onderzoek naar elektronica met enkele moleculen www.nwo.nl/nwo/nieuws/onderzoekberichten/00november01/content.html Prof. dr. Cees Dekker, van de Technische Universiteit Delft, krijgt van NWO een PIONIER-subsidie van twee miljoen gulden voor een ambitieus onderzoeksprogramma gericht op het idee om elektronica te bedrijven met enkele moleculen. Dekker houdt vrijdag 17 november zijn intreerede aan de TUD.

PIONIER onderzoekt chemie en biologie in moeras en diepzee www.nwo.nl/nwo/nieuws/onderzoekberichten/00november02/content.html Prof. dr. Philippe Van Cappellen van de Universiteit Utrecht gaat de komende vijf jaar onderzoeken hoe de chemie en biologie van de zee elkaar beïnvloeden. Het onderzoek vindt plaats langs de Schelde en in de Golf van Mexico. NWO financiert het onderzoek met 1,5 miljoen gulden PIONIER-subsidie.

Geringe plaque kan hartinfarct veroorzaken
www.nwo.nl/nwo/nieuws/onderzoekberichten/00november03/content.html In een PIONIER-project van de NWO-Technologiestichting STW gaat dr. ir. Ton van der Steen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam nieuwe diagnostische methoden ontwikkelen die kleine plaques herkent. De techniek zou veel hartinfarcten kunnen voorkomen.In een PIONIER-project van de NWO-Technologiestichting STW gaat dr. ir. Ton van der Steen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam nieuwe diagnostische methoden ontwikkelen die kleine plaques herkent. De techniek zou veel hartinfarcten kunnen voorkomen.

Pinksterkerk baken voor Ghanese migrant
www.nwo.nl/nwo/nieuws/onderzoekberichten/00november04/content.html De pinksterkerken in Nederland vervullen voor veel geëmigreerde Ghanezen een opmerkelijke sociale functie. Dat blijkt uit NWO-onderzoek van het Afrika-Studiecentrum in Leiden. De onderzoekers bestudeerden hoe religie samenhangt met migratie.

Actieve hulp aan overspannen patiënt verkort verzuim www.nwo.nl/nwo/nieuws/onderzoekberichten/00november05/content.html Overspannen patiënten bij wie de bedrijfsarts actief helpt bij de genezing blijven korter ziek dan patiënten die een terughoudende begeleiding krijgen. De duur van het verzuim nam af van 72 dagen naar 50 dagen. Dit vonden NWO-onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam.

Plastic versterkers voor licht
www.nwo.nl/nwo/nieuws/onderzoekberichten/00november06/content.html Onderzoekers van het door NWO gefinancierde FOM-Instituut voor Atoom- en Molecuulfysica (AMOLF) hebben voor het eerst optische telecommunicatiesignalen elektrisch versterkt. Dat resultaat bereikten ze door zogenaamde zeldzaam-aardatomen in te sluiten in kooivormige moleculen of glasbolletjes en die op hun beurt in plastic te plaatsen.

Stressreactie bij karpers is erfelijk bepaald
www.nwo.nl/nwo/nieuws/onderzoekberichten/00november07/content.html Wagenings NWO-onderzoek heeft aangetoond dat de hoogte van de stressreactie bij karpers in zestig procent van de gevallen genetisch bepaald is. Het is de visonderzoekers gelukt om karpers te kweken die duidelijk minder gestresst raken dan hun soortgenoten.

Honderden schrijfsters uit vorige eeuwen in één database www.nwo.nl/nwo/nieuws/onderzoekberichten/00november08/content.html NWO-onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam hebben een database gebouwd die gegevens over schrijfsters, romans, recensies en commentaren met elkaar combineert. Het gebruik van een database is nieuw in de bestudering van de literatuurgeschiedenis.

Psychische vermoeidheid varieert sterk binnen bedrijf www.nwo.nl/nwo/nieuws/onderzoekberichten/00november09/content.html Meer dan twintig procent van de Nederlandse werknemers is psychisch vermoeid door het werk. Tussen afdelingen van een bedrijf bestaan soms grote verschillen. Dat blijkt uit een grootschalig opgezet NWO-onderzoek uitgevoerd aan de Universiteit Maastricht.