Scholen bereiden acties voor tegen 32/30 maatregel

Datum nieuwsfeit: 14-11-2000
Vereniging voor het management in het Voortgezet Onderwijs

Utrecht, 13 november 2000

Scholen bereiden acties voor: "ALS WE GEEN TIJD KRIJGEN DAN NEMEN WE DIE"

215 Miljoen of de 32/30-maatregel. De keuze is, wat de VVO betreft, aan de politiek en de bewindslieden. Wordt er niet tegemoet gekomen aan deze noodzakelijke facilitering voor de Basisvorming, dan gaan de leden van de VVO over tot acties. Het overgrote deel van de leden heeft inmiddels aangegeven bereid te zijn gedurende het verdere schooljaar drie dagen uit te roosteren voor overleg en andere activiteiten ter verbetering van de Basisvorming en andere onderwijsvernieuwingen. De lessen zullen op deze dagen geen doorgang kunnen vinden!!

Met het voorstel van de Onderwijsinspectie om de tabel terug te brengen tot 30 lessen zou ruimte gecreëerd worden om de beoogde kwaliteitsverbetering van de basisvorming te bewerkstelligen. De staatssecretaris denkt hier anders over
De VVO gaat er vanuit dat bij de behandeling van de Onderwijsbegroting 2001 deze faciliteit alsnog beschikbaar wordt gesteld ofwel door een extra financiële injectie van 215 miljoen (bij behoud van de 32 lessen) ofwel door de invoering van de 32/30-maatregel. Maar liefst 84 procent van de schoolleiders in het Voortgezet Onderwijs ondersteunt deze eis ter verbetering van de Basisvorming! Dat is de belangrijkste uitkomst van de enquête die de VVO de afgelopen weken onder haar leden heeft gehouden in het kader van de 32/30-maatregel.

De VVO heeft een nadrukkelijk verzoek neergelegd bij de Tweede Kamerleden om aan deze eisen van de scholen in het VO tegemoet te komen, middels het Begrotingsdebat op maandag 13 november of via het Basisvormingsoverleg op woensdag 6 december. Zo niet, dan zullen de scholen overgaan tot de hierboven aangekondigde acties.

Noot voor redacties