Anky van Grunsven geeft startsein campagne Amnesty

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000
Horses of the Dutch

Anky van Grunsven geeft startsein campagne Amnesty International 15 november in Gemert
Anky van Grunsven geeft startsein campagne Amnesty International tegen martelen

Olympisch kampioene Anky van Grunsven geeft woensdag 15 november om 17.00 uur in haar woonplaats Gemert het startsein voor de campagne tegen martelen van "Groep Gemert-Bakel" van Amnesty International. Plaats van handeling is café "Den Engelenburcht", Binderseind 8-10.

Deze plaatselijke actie van de "Groep Gemert-Bakel" sluit aan bij de wereldwijde campagne tegen martelen die Amnesty International in oktober is gestart. Onder het motto "Help martelen voorkomen; genezen doet het nooit meer", wil men aandacht vestigen op de genadeloze kwellingen die gevangenen in meer dan drie kwart van de landen ter wereld moeten ondergaan.

Het publiek kan hier iets aan doen door bliksemsnel in actie te komen en massaal via een brief, via de fax of per e-mail de verantwoordelijke regeringsleiders op hun onrechtvaardige handelen aan te spreken. De praktijk wijst uit dat "bliksemacties" effect hebben voor de gevangene: in ongeveer éénderde van de gevallen brengen bliksemacties verlichting, stopt de marteling en krijgen familieleden of een arts toegang tot het slachtoffer.

Anky van Grunsven heeft zich het lot van deze slachtoffers aangetrokken en heeft haar medewerking toegezegd aan de locale actie van Amnesty International. Zij zal 15 november de president van Guatemalal per fax/e-mail vragen Carlos Ignacio Oelan, zoon van een activiste die strijdt voor de belangen van krottenwijkbewoners, onmiddellijk vrij te laten.

Het programma op 15 november waarbij u van harte welkom bent, ziet er als volgt uit:

17.00 uur: Welkom door de prensentatrice José van Geffen- Daams. 17.05 uur: "Martelen", korte toespraak door Ad Fraza, voorzitter Groep Gemert-Bakel van Amnesty International.
17.15 uur: "Mijn visie op martelen" door Anky van Grunsven. Aansluitend geeft zij het startsein.
17.25 uur: Gedicht van een slachtoffer die martelingen heeft ondergaan of van dichtbij heeft meegemaakt.
17.30 uur: Gelegenheid tot vragen te stellen aan de sprekers, het verzenden van getekende brieven en kort informeel samenzijn.

Oplaten van ballonnen door alle aanwezigen die de boodschap "tegen martelen" symbolisch de wereld in brengen. 18.00 uur: Einde bijeenkomst.