Verpakkingsconvenant: Tuinbouw scoort beter dan gemiddeld

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000

Resultaten verpakkingsconvenant:
Tuinbouw scoort beter dan gemiddeld

Ondernemingen in de tuinbouw (exclusief de bloemisterijsector) gebruikten in 1999 een procent minder verpakkingsmateriaal dan in 1998, terwijl de omzet gelijk bleef. Met de vermindering van het aantal kilo's verpakkingen boekt de groente-, fruit-, bollen- en boomkwekerijsector een bovengemiddeld resultaat. In totaal steeg het gebruik door het Nederlandse bedrijfsleven namelijk licht.

Het beste resultaat boekte de groothandel in groente en fruit: een vermindering van dik vier procent bij een omzetstijging van bijna vier procent. De groothandel gebruikt steeds vaker meermalige transportverpakkingen en lichtere kunststof.

Het Productschap Tuinbouw (PT) vertegenwoordigt in het verpakkingsconvenant alle schakels in de bomen-, bloembollen- en groente- en fruitsector. De driehonderd grootste bedrijven (meer dan 50.000 kilo verpakkingsmateriaal en meer dan vier werknemers) moeten elk doorgeven hoeveel materiaal zij gebruiken. Het PT geeft het totale verpakkingengebruik door aan de uitvoeringsorganisatie voor het convenant. Die meldt op haar beurt de resultaten van het hele Nederlandse bedrijfsleven aan de overheid. De bloemisterijsector is niet via het PT, maar via VBN en VGB aangesloten bij het Convenant Verpakkingen II.

Trends in de tuinbouw
Er lopen een paar rode draden door de inspanningen van het tuinbouwbedrijfsleven om toe te kunnen met minder verpakkingsmateriaal. Een van de belangrijkste trends is het gebruik van lichter materiaal: krimpfolie in plaats van kartonnen dozen, dunnere materialen. Vooral de kleinverpakkingen voor consumenten worden lichter. Overigens neemt het gewicht hiervan in totaal toch toe, omdat de omzet stijgt en de behoefte van de consument verandert. Er is bijvoorbeeld meer vraag naar voorgesneden groenten en voorverpakt fruit.

De tuinbouwsector levert afnemers steeds meer in grote hoeveelheden en in meermalige verpakkingen in plaats van eenmalige. De hoeveelheid transportmateriaal is daardoor zienderogen gedaald. Een van de beste manieren om te kunnen recyclen, is verpakkingsafval scheiden naar materiaalsoort. Dat gebeurt ook in de tuinbouw steeds meer. Bovendien gebruiken tuinbouwbedrijven steeds vaker gerecycled materiaal.

Doelstellingen binnen bereik
Het Nederlandse bedrijfsleven voldoet ruimschoots aan de doelstelling uit het Convenant Verpakkingen II om tien procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken dan in 1986. De overheid houdt bij de beoordeling rekening met de economische groei. Relatief lag de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 1999 24 procent lager dan in 1986. In 1998 was dat 23 procent.
Storten en verbranden van verpakkingsmateriaal doen Nederlandse bedrijven ook binnen de normen: in 1999 nog maar 939.000 ton, terwijl 940.000 ton in 2001 het maximum is.
In het afgelopen jaar werd 63 procent van de glazen, papieren, kunststof en metalen en 24 procent van de houten verpakkingen opnieuw gebruikt. Dat laatste is uitstekend, ver boven de afgesproken limiet. Bij de overige verpakkingen moet nog minstens twee procent bij.