Consuminderkrant verschijnt

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000

Consuminderkrant verschijnt woensdag 15 november

Woensdag 15 november om 14.00 uur presenteert Omslag in Eindhoven de gloednieuwe Consuminderkrant, die verschijnt ter gelegenheid van de jaarlijkse Internationale Niet-Winkeldag.

Elf organisaties geven in de Consuminderkrant hun visie op het thema van de Niet-Winkeldag: 'Genoeg is genoeg!' Bijdragen in de krant komen van de Stichting Zuinigheid met Stijl, het tijdschrift Genoeg, Milieudefensie, Stichting WereldDelen, Jongeren Milieu Aktief, Emmaus, de Alternatieve Konsumentenbond, Kerk en Milieu, LETSLAND, Strohalm en Omslag Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, die de krant ook samenstelde.

De Consuminderkrant (oplage 20.000) is vanaf woensdag verkrijgbaar in de openbare bibliotheken in heel Nederland. Ook tijdens de vele straatakties op de Internationale Niet-Winkeldag (25 november) is de krant beschikbaar voor belangstellenden. De krant is vanaf woensdag 14.00 uur ook te lezen via internet: www.ddh.nl/nwd.

De Niet-Winkeldag is een jaarlijkse protestdag tegen de westerse konsumptiekultuur en staat in het teken van 'konsuminderen voor een schoner milieu en een eerlijker verdeling van de rijkdommen die de aarde biedt'. Als alle wereldbewoners dezelfde leefstijl zouden hebben als westerlingen, dan zouden er drie aardbollen nodig zijn om de benodigde grondstoffen en energie te leveren. Het klimaatprobleem, waarover momenteel de COP6-konferentie in Den Haag plaatsvindt, wordt vooral veroorzaakt door de rijke landen.

De internationale Niet-Winkeldag ('Buy Nothing Day') wordt gevierd in tientallen landen. De dag krijgt vorm door akties van plaatselijke groepen, zoals straattheater, een ruilkraam voor ooit-gekregen-maar-nooit-gebruikte Sinterklaaskadootjes, of het bieden van alternatieven voor fun-shoppen.

De Buy Nothing Day vindt zijn oorsprong in 1992 in Canada. Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland.

Op de website www.ddh.nl/nwd is aktueel nieuws over de Niet-Winkeldag te vinden, alsmede een overzicht van plaatselijke initiatieven in Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Bilthoven, Den Bosch, Eindhoven, Geldrop, Den Haag, Heerlen, Hellevoetsluis, Houten, Leiden, Middelburg, Nijmegen, Roermond, Roosendaal, Rotterdam, Tilburg en Zutphen. Ook is er een uitgebreid archief met achtergrondinformatie en verslagen van voorgaande jaren. Op de website is ook de poster beschikbaar, die met een druk op de knop kan worden uitgeprint.

De presentatie van de Consuminderkrant vindt woensdag 15 november om 14.00 uur plaats bij Omslag, Hoogstraat 301a, 5654 NB Eindhoven. Belangstellenden zijn welkom!

______

Noot voor de pers:
Nadere informatie via 040-2910295 (Marta Resink of Dick Verheul) Of kijk op www.ddh.nl/nwd

* Zaterdag 25 november: Niet-Winkeldag * Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - (omslag@omslag.nl) Postbus 81 - 5600 AB Eindhoven - Tel. 040-2910295
Please send us only messages in plain ASCII. No attachments. Thanks!