Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 15-11-2000 Politieberichten van 14/11 (13.00 uur) t/m 15/11 (07.00 uur)

Surhuisterveen: inbraak zalencentrum
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in het zalencentrum `De Lantearne` aan de Jan Binneslaan. In het centrum werden 14 binnendeuren met grof geweld opengebroken. Behalve enig kleingeld werd er verder niets weggenomen. De materiële schade was groter. De beheerder, een 56-jarige inwoner van Surhuisterveen, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: diefstal autoradio`s
Dinsdag omstreeks 11.45 uur werden op de Canadezenlaan twee inwoners van Leeuwarden aangehouden. De mannen, 26 en 33 jaar, beiden drugsgebruikers, droegen een plastic tas, waarin zich vier radio/cd-spelers en vier cd`s bevonden, die van diefstal afkomstig waren. In de kleding van de 33-jarige verdachte werd ook nog en spuitbusje traangas aangetroffen, wat in beslag is genomen. De mannen werden overgebracht naar het bureau en zijn ingesloten. Het is nog niet precies bekend waar de radio/cd-spelers zijn gestolen

Sneek: aanhouding verdachten
Dinsdag omstreeks 15.10 uur kwam er een melding binnen dat bij Sociale zaken van de gemeente Sneek een man door het lint ging en dat hij de boel kort en klein zou slaan. ( in de hal werd een rek met folders omgegooid) Onderweg daar naar toe kwam de patrouille op de Parkstraat twee medewerkers van Albert Heijn (winkel Sint Antoniusplein) tegen, die achter een winkeldief aanzaten. Deze verdachte liep in de richting van de spoorwegovergang Bolswarderweg. Bij het zien van de politieauto zette de verdachte het op een lopen en gooide onderweg het gestolen goed (flesje shampoo) weg. De man, een 18-jarige inwoner van Sneek, kon worden aangehouden. Toen de aangehouden man in de patrouillewagen had plaats genomen en deze nog stilstond bij de spoorwegovergang, stopte bij deze overgang de trein naar Leeuwarden en maakte de machinist de agenten erop attent dat in de trein een man zat die zich vreemd gedroeg. Bij de beschrijving die de machinist gaf, rees bij de agenten het vermoeden dat dit de man was, die moeilijkheden had veroorzaakt bij Sociale zaken van de gemeente Sneek. Daarop is één van de agenten de trein ingegaan en de man bleek inderdaad de man te zijn die de moeilijkheden had veroorzaakte bij Sociale zaken. De man, een 39-jarige inwoner van Sneek, werd daarop aangehouden. Bij zijn aanhouding pleegde de man verzet. Uiteindelijk zijn beiden verdachten overgebracht naar het bureau. De winkeldief werd na het opmaken van een proces-verbaal weer heengezonden. Hij kreeg een boete van f 240.-. Namens de Albert Heijn deed een 26-jarige inwoner van Harlingen aangifte. De andere verdachte werd ingesloten. Deze verdachte zal in de loop van vandaag worden gehoord.

Gorredijk: inbraak auto
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op het Doalhof. Het slot aan de passagierskant werd geforceerd. Uit de auto werden een radio/cd-speler en vier cd`s weggenomen. De eigenaresse, een 37-jarige inwoonster van Gorredijk, heeft aangifte gedaan.

Drogeham: aanrijding licht gewonde
Dinsdag omstreeks 15.30 uur vond op de Landyk nabij de fietsoversteekplaats met de Tillewei een aanrijding plaats tussen een fiets en een personenauto. De fietster, een 17-jarige inwoonster van Eastermar, stond met haar fiets bij de oversteekplaats om de Landyk over te steken. Zij liep met haar fiets de weg op en zag daarbij een personenauto, die bestuurd werd door een 68-jarige inwoner uit Ee, over het hoofd. De bestuurder van de personenauto kon de fietster niet meer ontwijken. Het meisje liep lichte verwondingen op aan haar linkerhand. De huisarts heeft de verwondingen van het meisje behandeld, waarna zij naar huis werd gebracht.

Lemmer: man door plafond
Dinsdag omstreeks 16.35 uur kwam er een melding binnen dat op de Klaaskamp iemand van het dak gevallen zou zijn. Ter plaatse bleek dat een 33-jarige inwoner van Lemmer binnen zijn bedrijf bezig was met het installeren van een verwarmingsinstallatie op de zolder van zijn kantoor. Een gedeelte van de zolder is begaanbaar, terwijl het andere gedeelte uit een systeemplafond bestaat. De man ging hierop staan en zakte er prompt doorheen. Hij kwam ongeveer 2 meter lager op de kantoorvloer terecht, direct naast de plek waar zijn echtgenote zat te werken. Bij zijn val raakte hij een bureau. Hij had last van zijn schouder en is overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en aldaar bleek dat hij een scheurtje in het bot had opgelopen. De man kon na onderzoek weer naar huis.

Franeker: diefstal auto
Dinsdag omstreeks 22.20 uur werd van de Oostelijke Industrieweg een personenauto, merk Mitsubishi Carisma, kleur rood, voorzien van het kenteken NV-LG-77, gestolen. De eigenaar, een 34-jarige inwoner van Schalsum, heeft aangifte gedaan.

Britsum: auto te water
Dinsdag omstreeks 22.40 uur vond op de Menno van Coehoornwei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurster van een personenauto, een 24-jarige inwoonster van Stiens, kwam door het gladde (modder/klei) wegdek in een slip terecht en belandde vervolgens met haar auto in de sloot. De vrouw kon ongedeerd haar auto verlaten. De waarschuwingsborden waren aan het begin van de weg op de voorgeschreven wijze geplaatst. De bestuurster had deze borden echter niet gezien.

Beetsterzwaag: inbraak woning
Dinsdag tussen 14.00 en 19.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Hazzeleger. Een toegangsdeur aan de achterzijde van de woning werd opengebroken. De gehele woning werd doorzocht Uit de woning werden twee fotocamera`s en twee giropassen weggenomen. De eigenaar, een 61-jarige inwoner van Beetsterzwaag, heeft aangifte gedaan.

Dokkum: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.40 uur werd op de Bocksmeulen een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 53-jarige inwoner van Ferwert, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 370 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272