Ergo-Q wint Telewerk Aspectprijs 2000

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000

ERGODIRECT BV

ERGO-Q WINT TELEWERK ASPECTPRIJS 2000!

De Telewerk Aspectprijs 2000, een initiatief van het Telewerk Forum en gesponsord door onder meer het Ministerie van V&W, is dit jaar gewonnen door ergonomisch advies- en ontwerpbureau Bakker & Elkhuizen Ergonomie BV.

Het bekroonde product - de Ergo-Q - is een ingenieuze laptophouder met geïntegreerde documenthouder die het mogelijk maakt om op iedere locatie op een ergonomisch verantwoorde manier met de laptop te werken.
Het nadeel van de laptop is dat door het vaste toetsenbord en het te laag staande beeldscherm vaak een verkeerde werkhouding ontstaat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Arbeidsinspectie laptopgebruik van langer dan twee uur per dag afkeurt. Een mogelijke 'oplossing' zoals het beschikbaar stellen van een externe monitor op een verhoger is niet alleen kostbaar, maar biedt bovendien slechts een plaatselijke oplossing. Zodra de laptopgebruiker het kantoorpand verlaat, is deze immers weer aangewezen op de laptop met zijn beperkingen.

Door de laptop in de Ergo-Q te plaatsen kan het beeldscherm snel op de gewenste hoogte worden geplaatst (4 standen), waardoor een comfortabele en verantwoorde werkhouding ontstaat. In combinatie met een extern toetsenbord en een externe muis beschikt de laptopgebruiker zowel op kantoor, thuis als bij de klant over een volwaardige werkplek.

De Ergo-Q werd door de jury vooral geroemd om haar ogenschijnlijke eenvoud, doeltreffendheid en moderne uitstraling. De laptophouder is ingeklapt nauwelijks groter dan een A4 blok papier en is zeer licht dankzij toepassing van hylite, een duurzaam, milieuvriendelijk en hoogwaardig materiaal met een zeer exclusieve uitstraling. Dankzij deze eigenschappen is de Ergo-Q niet alleen handig in gebruik en een plaatje voor het oog, maar draagt het ook bij aan de bevordering van telewerken.

Bij de totstandkoming van deze vinding is door de ergonomen Wim Bakker en Jan Willem Elkhuizen intensief samengewerkt met de TU Delft, vakgroep Industrieel Ontwerpen, en BlinQ Productontwikkeling uit Delft. De Ergo-Q is verkrijgbaar bij ErgoDirect. Meer informatie: www.RSIpreventie.nl

15 nov 00 09:24