Inval in drugspand Winschoten

Woensdag 15 november 2000

Dagelijkse berichten

Winschoten: inval in drugspand
De politie heeft gistermiddag in een pand aan de Blijhamsterweg in Winschoten een 25-jarige en een 26-jarige man, beiden zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden wegens het handelen in harddrugs. Uit politieonderzoek naar aanleiding van klachten over de handel in verdovende middelen is gebleken dat er vanuit de woning vermoedelijk regelmatig harddrugs werden verkocht, met name aan Duitsers. Op de Blijhamsterweg en de Industrieweg in Winschoten werden gistermiddag voorafgaand aan de inval vijf Duitse mannen in de leeftijd van 19 tot 23 jaar aangehouden. Zij bleken in het bezit te zijn van gebruikershoeveelheden harddrugs die ze in de woning aan de Blijhamsterweg hadden gekocht. Bij onderzoek in de woning trof de politie ongeveer 500 gram harddrugs aan, bestaande uit amfetamine, heroine en cocaine. De drugs zijn in beslag genomen. Daarnaast werden twee vuurwapens en een geldbedrag van enkele honderden guldens in beslag genomen. De beide in het pand aangehouden mannen zijn ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. De Duitsers zijn na verhoor heengezonden.

Uithuizen: man aangehouden in AZC
Een 31-jarige bewoner van het asielzoekerscentrum aan de Alberdalaan in Uithuizen is gistermiddag door de politie aangehouden. De man was het niet eens met het plaatsen van nieuwe bewoners in een kamer in dezelfde unit als waarin hij woont. Hij werd daarover zo boos dat hij twee ruiten van de woonunit vernielde en tegenover medewerkers van het AZC dreigde zijn kinderen in brand te zullen steken. Ook liep de man dreigend met een mes rond. Hij werd meegenomen naar het politiebureau. Tegen de man is aangifte gedaan. De politie heeft proces-verbaal opgemaakt. Na verhoor is de verdachte heengezonden.

Appingedam: fietser gewond bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Farmsumerweg in Appingedam is gistermiddag een 36-jarige man uit Delfzijl gewond geraakt. De man stak op de fiets de rijbaan van de Farmsumerweg over en verleende daarbij geen voorrang aan een bestelauto bestuurd door een 26-jarige man uit de gemeente Ten Boer. Hij werd aangereden door de bestelauto en kwam te vallen. De fietser liep hoofd- en beenletsel op en is voor behandeling overgebracht naar een ziekenhuis.

Stadskanaal: man aangehouden in woning
De politie heeft gistermorgen bij een onderzoek in een woning aan de Emmastraat in Stadskanaal naar de aanwezigheid van een hennepkwekerij een 20-jarige Stadskanaalster aangehouden. De man, de bewoner van het pand, was in het bezit van geringe hoeveelheden hashish en weed. In een slaapkamer van de woning trof de politie de restanten van een hennepkwekerij aan. Er werd geen hennep (meer) gekweekt. De bewoner is na verhoor heengezonden.

Zeerijp: Brand in schuurtje
Vermoedelijk tengevolge van spelen met vuur door een 7-jarige jongen ontstond gistermiddag brand in een berg hooi in een schuurtje achter een woning aan de Molenweg in Zeerijp. De jongen waarschuwde na het ontstaan van de brand zijn moeder die kans zag samen met een buurman een aantal geiten uit de schuur te bevrijden. De brandweer bluste brand. In de schuur ontstond schade aan het dakbeschot en de partij hooi.

Appingedam: vrouw bekend meerdere vernielingen
De 24-jarige vrouw uit Delfzijl die gisternacht door de politie werd aangehouden na de vernieling van een raam van een bouwmarkt aan de Energieweg en een raam van een school aan de Sikkel in Appingedam heeft tijdens het verhoor bekend meerdere vernielingen te hebben gepleegd. De vrouw heeft toegegeven de afgelopen maanden vernielingen te hebben gepleegd aan in totaal 23 autos in Appingedam en Delfzijl en een gebouw van een woningstichting in Appingedam. De vrouw zegt te handelen vanuit een drang om dingen kapot te maken. Ze heeft aangegeven hulp te willen zoeken. Na verhoor is de vrouw heengezonden.

Stadskanaal: gewonden bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Unikenstraat in Stadskanaal zijn gistermorgen drie mensen gewond geraakt. Een 20-jarige automobilist uit Stadskanaal reed in een bocht van de weg door nog onbekende oorzaak rechtdoor en reed daarbij een uit tegenovergestelde richting komende auto, bestuurd door een 34-jarige vrouw uit Stadskanaal in de flank aan. Daarna botst de man frontaal op een andere tegemoetkomende auto, bestuurd door een 46-jarige man uit Sappemeer. Deze automobilist raakte in zijn auto bekneld en moest door de brandweer worden bevrijd. Hij is met beenletsel naar een ziekenhuis gebracht. Ook de Stadskanaalster automobilist is met beenletsel naar een ziekenhuis vervoerd. De vrouw uit Stadskanaal is eveneens voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht. Haar letsel is niet bekend. Het 8-jarige dochtertje van de vrouw, die bij haar in de wagen zat, liep geen letsel. De bij het ongeval betrokken autos liepen aanzienlijke schade op en zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd. De politie onderzoekt de oorzaak van de aanrijding.

Kropswolde: Duitse jongeren aangehouden
In een caravan aan de Strandweg in Kropswolde heeft de politie vannacht vier Duitse jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar aangehouden. Politiemensen stelden een onderzoek in naar een aan de Strandweg staande Duitse bestelbus die als gestolen stond gesignaleerd. De jongeren uit de caravan bleken met het busje te zijn gekomen. Een 12-jarige meisje uit Herford bleek als vermist te zijn opgegeven terwijl de drie anderen, jongens van 15, 17 en 18 jaar bleken te zijn weggelopen uit een Duitse jeugdinrichting. Daarbij hadden de knapen het busje van de inrichting meegenomen. De kinderen zijn meegenomen naar het politiebureau. Ze zijn in de loop van de nacht overgedragen aan ouders respectievelijk verzorgers van de jeugdinrichting. Ook de bus is weer aan de medewerkers van de inrichting overgedragen.

Groningen: caféruzie om kapotte barkruk
In een café aan de Nieuwstad ontstond dinsdagavond een ruzie tussen een aantal bezoekers en door de caféhoudster opgetrommelde mannen om een kapotte barkruk. De ter plaatse gekomen politie had moeite om de vechtende partijen te scheiden en een politieman kreeg een klap op het achterhoofd. Uiteindelijk werden er drie mensen naar het bureau meegenomen en werd een 31-jarige Amsterdammer gehoord als verdachte voor vernieling en mishandeling. Hij overweegt zelf aangifte te doen tegen zijn belagers.

Groningen: rijden onder invloed
Een luid toeterende 25-jarige automobilist die op de Munnekeholm dinsdagnacht twee fietsers de weg afsneed is op de Westerbinnensingel gecontroleerd. De man verzette zich tegen de controle en werd geboeid naar het bureau gebracht. Daar blies hij een alcohol promillage van 0.8. Met een proces-verbaal en een dagvaarding is de man op vrije voeten gesteld.

Groningen: stadswachten betrappen jeugdige vandalen Twee stadswachten betrapten dinsdagavond twee jongens van 14 jaar in de Basaltstraat toen zij buitenlampen aan het vernielen waren. Na op het bureau verklaringen te hebben afgelegd werden de beide jongens bij hun ouderlijk huis afgezet.

Groningen: meisjes vallen met de fiets
Twee meisjes van een basisschool kwamen op de Korreweg met de fietssturen tegen elkaar en vielen beide op het wegdek. Een van de meisjes werd met een vermoedelijke armbreuk naar het ziekenhuis gebracht.

Groningen: mannen willen instanties niet verlaten Op twee plaatsen in de stad moest de politie er aan te pas komen om lastige klanten te verwijderen. In het gebouw van de Sociale Dienst aan de Eendrachtskade werd een 30-jarige Stadjer door de politie uit het gebouw gehaald. In het Arbeidsbureau aan het Gedempte Zuiderdiep probeerde een 38-jarige Groninger geld te ontvangen. Toen dit niet lukte weigerde hij het gebouw te verlaten. Ook hij werd aangehouden voor lokaalvredebreuk. Met een schikkingsvoorstel verlieten beide mannen het politiebureau.

Groningen: twee mannen in rechtbank aangehouden In de rechtbank aan het Guyotplein zijn dinsdagochtend twee mannen - een 25-jarige man uit Groningen en een 36-jarige man uit Musselkanaal
- aangehouden voor bedreiging van een 24-jarige vrouw. De Stadjer moest voorkomen in verband met een strafzaak waarin hem ten laste werd gelegd dat hij de vrouw mishandeld heeft. Voordat de zaak diende bedreigden de mannen de vrouw die daar melding van maakte. In overleg met de officier van justitie werden beide mannen na behandeling van de zaak aangehouden voor bedreiging.

Inlichtingen, afdeling Communicatie, 0900 - 8844