LTO vraagt dierenartsen beschuldiging hard te maken

Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

LTO vraagt dierenartsen beschuldiging hard te maken

Woensdag 15 november 2000 - Als veehouders om welke reden dan ook dierenartsen onder druk zetten om onjuiste handelingen te verrichten, dient daar hard tegen te worden opgetreden. LTO-Nederland vraagt daarom de organisatie van dierenartsen om beschuldigingen aan het adres van veehouders hard te maken. Dit meldt voorzitter Jan Cees Vogelaar namens de in LTO georganiseerde veehouders.

De dierenartsen zijn inmiddels ingegaan op een uitnodiging van LTO-Nederland: dit gesprek vindt plaats op donderdagmorgen 16 november a.s. in Bunnik. De controverse tussen Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) en LTO is ontstaan, nadat de veehouders werden beschuldigd van bedreiging en intimidatie.Zo stelde secretaris T. Jorna van de KNMvD, dat zijn leden steeds vaker door veehouders onder druk worden gezet om onjuiste verklaringen te ondertekenen. De voedselveiligheid zou hierdoor volgens hem in het geding zijn.
LTO-Nederland heeft de KNMvD woensdag jongstleden dringend verzocht om de namen van de betrokken veehouders direct te melden aan de Algemene Inspectie Dienst. In een brief aan LTO heeft de KNMvD echter laten weten niet op dit verzoek te willen ingaan. De organisatie van dierenartsen zegt niet bereid te zijn om op individuele gevallen in te gaan. In dezelfde brief had voorzitter T. de Ruiter van de KNMvD zich wel bereid getoond tot een gesprek om de grote lijn op te zoeken. LTO hecht sterk aan een goede diergezondheidszorg en onderkent de rol van de professionele dierenartsen hierbij. Volgens Vogelaar hebben dierenartsen de afgelopen jaren bewezen dat ze op zeer integere wijze de wettelijke taken en werkzaamheden hebben opgevat en uitgevoerd. Voedselveiligheid staat ook voor LTO-Nederland voorop: elke handeling van wie dan ook die hier afbreuk aan doet, keurt LTO-Nederland zonder meer af.

Nadere informatie: Jan Cees Vogelaar (tel. 06-53391704) en Thijs Cuijpers (06-53724539)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)