Interactieve telefoongids op Internet

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000

DENDA DIRECTORY SERVICES B.V.

Als 1e in Europa een interactieve telefoongids op Internet

Oldenzaal - DENDA Directory Services b.v. heeft als eerste bedrijf in Europa een interactief digitaal telefoonboek op Internet gepubliceerd onder de naam www.belles.nl. Hierop zijn de telefoonnummers van nagenoeg alle telecomproviders te vinden. Daarnaast kan elke gebruiker zelf via de website gegevens toevoegen aan zijn vermelding in de database. Een dergelijke interactieve telefoongids betekent een primeur voor Europa.

Op dit moment bevat de Belles-database de abonneegegevens van KPN vast, KPN mobiel, Libertel, UPC, Talkline en BEN. Niels Menko, Managing Director van DENDA: 'De onderhandelingen met de overige providers, waaronder Debitel, Dutchtone en Telfort, verkeren in een afrondende fase. We verwachten dat nog voor de kerstdagen de aansluitgegevens van alle Nederlandse abonnees, die bij hun provider hebben aangegeven voor gidsvermelding in aanmerking te willen komen, in de Belles-database zijn opgenomen.'.

Een unieke feature van Belles is dat de gebruiker zelf nieuwe vermeldingen kan aanmaken en gegevens kan toevoegen aan de bestaande abonneegegevens. Zo kunnen per abonnee onder andere e-mailadressen, website-adressen en mobiele telefoonnummers worden toegevoegd. Omdat in Nederland enkele miljoenen prepaid-telefoons in omloop zijn, is er een enorme behoefte ontstaan aan de bekendmaking van deze, tot nu nog, ongepubliceerde nummers. De Belles telefoongids voldoet dan ook aan deze behoefte.

In de nabije toekomst zijn de telefoonnummers tevens via WAP en SMS opvraagbaar. 'Eén van de voordelen hiervan is dat iedere Nederlander straks bijvoorbeeld vanaf het strand in Spanje een willekeurig telefoonnummer kan opvragen met zijn mobiele telefoon,', aldus Niels Menko.

De Belles-database vormt de basis van de informatiediensten waarmee DENDA Directory Services b.v. zich nadrukkelijk manifesteert op de Nederlandse markt. Begin 2001 worden de gegevens ook beschikbaar via een telefonische inlichtingendienst. DENDA gaat hiervoor een callcenter inrichten, dat naar verwachting meer dan honderd medewerkers gaat tellen.

'Onze doelstelling is binnen drie jaar een aandeel van 25 procent op de markt voor telefoonnummerinformatie te veroveren,', stelt Niels Menko. 'Deze markt, die nu nog wordt gedomineerd door KPN, is overigens omvangrijker dan menigeen denkt. Het aantal telefoonnummer-raadplegingen per jaar via alle media gezamenlijk beloopt in totaal zo'n 1 miljard. In die markt gaan wij een belangrijke rol spelen.'.

Voor meer informatie:

DENDA Directory Services b.v.
Niels Menko, Managing Director
Telefoon: (0541) 570 200
Mobiel: 06-53262038
E-mail: (menko@denda.com)