RAI over selectieve distributie personenautos in Europa

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000

RAI VERENIGING

RAI: Een auto-verkopen is wel even iets anders

Het idee dat de consument beter af is als ook anderen dan de merkdealers nieuwe personenautos mogen gaan verkopen is een duidelijke misvatting, aldus de leden van de afdeling Autos van de RAI Vereniging. De RAI reageert daarmee op het definitieve evaluatierapport van de Europese Commissie naar de werking van de zogenaamde selectieve distributie van personenautos in Europa. De suggestie dat personenautos aanmerkelijk goedkoper worden is voor de Nederlandse situatie een drogreden, aldus H.C.R. van de Coolwijk, voorzitter van de afdeling Autos van de RAI. In Nederland wordt in 3 van de 4 gevallen een gebruikte auto ingeruild bij de aanschaf van een nieuwe auto. En zoals iedereen weet wordt daarbij stevig over de inruilprijs onderhandeld. Het resultaat bepaalt de prijs van de transactie en niet de adviesprijs in de prijslijst van de importeurs.

De leden van de afdeling Autos van de RAI Vereniging vertrouwen er op dat er tenminste een systeem van selectieve en exclusieve distributie in de praktijk overeind zal blijven. Tenslotte is het niet zo dat je een systeem dat in de achterliggende jaren goed heeft gefunctioneerd op punten als toegenomen veiligheid, zuiniger en schonere technieken en een betrouwbaar garantienetwerk, zo maar overboord zet. Volgens Van de Coolwijk bewijst de praktijk dat nieuwe autos bij voorkeur via de merkdealers verkocht worden. Het RAI Lagendijk opinie-onderzoek van deze zomer geeft aan dat 71 procent van de kopers van autos de dealer als voorkeur adres noemt.

De afdeling Autos verwijst tevens naar de reactie, die door de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), is gegeven op het evaluatierapport van de Europese Commissie (www.acea.be) .

Voor meer informatie:
RAI Vereniging, Cees Boutens, tel. (020)504 4949 of (06)53212633