Start bouwwerkzaamheden uitbreiding WTC Amsterdam Airport

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000
Amsterdam Airport Schiphol

Start bouwwerkzaamheden voor uitbreiding WTC Amsterdam Airport

Gisteren is het contract voor de uitbreiding van het WTC Amsterdam Airport getekend.
Namens Schiphol tekenden Pieter Verboom, Chief Financial Officer van Schiphol Group, en Kees Smilde, directeur Schiphol Real Estate. Namens de bouwcombinatie Volker Wessels Stevin & IBC Utiliteitsbouw v.o.f. tekenden Peter van Bergeyk, directeur van Volker Wessels Stevin Bouw, en Dolf Lubbers, directeur van IBC Utiliteitsbouw Best BV. Ook zijn de contracten met de andere aannemers, Imtech Projects, Ergon bv, Mitsubishi Elevators Europe BV, Kone BV Liften en Roltrappen en Manntech Gevelinstallaties BV, getekend. Hiermee is officieel het startsein gegeven voor de bouwwerkzaamheden.

Het WTC wordt vergroot met circa 28.000 m2 verhuurbare vloeroppervlakte voor kantoorruimte in vier torens. Dit is meer dan een verdubbeling van de huidige kantoorruimte van het WTC. Onder de vier torens wordt een parkeergarage gebouwd met vijf lagen voor totaal 2.700 auto's. Deze parkeerplaatsen zijn deels voor de huurders en bezoekers van het WTC en deels uitbreiding van parkeergarage P1 voor passagiers. Het eerste gedeelte van het complex (parkeergarage en twee kantoortorens) zal eind 2002 opgeleverd worden. De overige twee kantoortorens zullen in juli 2003 in gebruik genomen worden.

Schiphol Real Estate investeert circa 300 miljoen gulden in de ontwikkeling en de uitbreiding van het WTC. De uitbreiding van het complex blijft eigendom van Schiphol Real Estate, de vastgoeddochter van Schiphol Group. Voor de exploitatie van zowel het bestaande als het nieuwe deel zullen Schiphol Real Estate en Kantoren Fonds Nederland, een dochter van het ABP, een samenwerkingsverband oprichten.

Het huidige WTC is in 1996 in gebruik genomen en eigendom van Kantoren Fonds Nederland. Het bestaat uit vier kantoortorens, een centrale hal en een verdieping met zakelijke faciliteiten. Het WTC is door een traverse verbonden met het Sheraton hotel, Schiphol Plaza en de terminal. Door deze centrale ligging is het kantorencomplex zeer in trek bij bedrijven met intensieve internationale contacten. Bezoekers en relaties die met het vliegtuig, trein of auto komen kunnen het WTC Schiphol Airport snel en makkelijk bereiken. Het WTC behoort tot het topsegment van kantoorgebouwen in Nederland.

Net zoals het bestaande gedeelte van het WTC is de uitbreiding ontworpen door architectencombinatie Benthem Crouwel NACO.