ASR Verzekeringsgroep in zee met Energis

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000
Energis verbindt ASR-vestigingen via breedbandig netwerk

ASR Verzekeringsgroep in zee met Energis

15 november 2000 - De ASR Verzekeringsgroep heeft een driejarig contract afgesloten met telecom- en internetdienstverlener Energis N.V. voor de levering, het beheer en het onderhoud van een wide area network (WAN) dat de vestigingen van ASR met elkaar verbindt.

De beveiliging, betrouwbaarheid, flexibiliteit en beschikbaarheid, die Energis garandeert via een service level agreement (SLA), waren voor de ASR Verzekeringsgroep belangrijke overwegingen om met de internationale telecom- en internetdienstverlener in zee te gaan.

Via het glasvezelnetwerk van Energis worden vier grote ASR-kantoren, in Amsterdam, Amersfoort, Rotterdam en Woudsend, en twee kleinere kantoren, in Zaandam en Schiedam, met elkaar verbonden. Het Energis-netwerk maakt gebruik van ATM (a-synchronous transfer mode), waardoor tegen lagere kosten de hoeveelheid verwerkte data 30 keer hoger kan liggen dan bij het vorige netwerk van ASR. De ICT-infrastructuur, zowel het netwerk en de kantoorautomatisering, is bedrijfsbreed gemoderniseerd en opgewaardeerd.

Flexibiliteit
Eltjo Jongsma, directeur Exploitatie & Beheer bij ASR: "We krijgen met de nieuwe infrastructuur de flexibiliteit om snel nieuwe koppelingen toe te voegen en voortvarend te kunnen reageren op de toenemende vraag naar transportcapaciteit. Daarnaast is het mogelijk om de service voor onze tussenpersonen te optimaliseren. Wij kunnen nu eenvoudig nieuwe toepassingen ontwikkelen en online toegankelijk maken, waarmee zij snel berekeningen kunnen uitvoeren en offertes opstellen."

Energis biedt bovendien duidelijke garanties voor het serviceniveau. "We hebben de capaciteit van het ASR-netwerk sterk opgewaardeerd via onze backbone," zegt John Kroon, Sales Manager Corporate Business bij Energis. "Door optimale systeemconfiguraties te kiezen en verbindingen dubbel uit te voeren, kunnen we een beschikbaarheid van 99,998% garanderen."

Vaste maandelijkse kosten
De overeenkomst is gebaseerd op facturering tegen een vast maandelijks bedrag, de zogeheten flat fee. Kroon: "Het grote voordeel voor onze klanten is dat ze geen torenhoge facturen krijgen als hun dataverkeer onverwacht toeneemt." Daarnaast kan Energis de huidige bandbreedte (netwerkcapaciteit) eenvoudig opschalen als ASR daar behoefte aan heeft.

Op twee punten in het WAN is een externe, beveiligde koppeling met internet gelegd. De buitendienst en eventuele telewerkers kunnen bovendien via een private inbelvoorziening op een veilige manier informatie op het bedrijfsnetwerk raadplegen, ongeacht het tijdstip en de plaats waar ze zich bevinden."

Nieuwe producten en diensten
Met het nieuwe netwerk kan ASR sneller back-ups uitwisselen tussen Rotterdam en Amersfoort. De variabele operationele kosten nemen in totaliteit aanzienlijk af. Doordat het beheer van het netwerk is uitbesteed aan Energis, krijgt de ICT-afdeling van ASR bovendien de handen vrij om maatwerkoplossingen te ontwikkelen, waardoor het bedrijf snel nieuwe producten en diensten in de markt kan zetten.

Energis NV
Energis NV levert telecom- en internet-diensten aan zakelijke gebruikers. Daartoe beschikt het bedrijf over een eigen netwerk voor breedbandige telecommunicatiediensten. Zo maakt ruim 60% van alle Internet Service Providers in Nederland reeds gebruik van de diensten van Energis NV.

Energis is sinds november 1999 actief in Nederland. Het bedrijf is een volle dochter van Energis plc, opgericht in 1993. De marktkapitalisatie van Energis plc, genoteerd aan de Londense beurs, bedraagt ongeveer 15 miljard euro. Daarmee behoort het bedrijf tot de FTSE top 100.

Energis beschikt in Amsterdam en Frankfurt over twee datacentra voor haar pan-Europese dienstverlening. Deze datacentra zijn gekoppeld aan het uitgebreide netwerk in Europa. Via Energis Carrier Services worden telecommunicatiediensten aangeboden in 11 Europese landen en in de VS. Tot de Energis Group behoort tevens internet-provider Energis Squared, voorheen Planet Online, die in Engeland twee opeenvolgende jaren is verkozen tot 'Business ISP van het jaar'. Energis investeert voortdurend in de uitbreiding van haar netwerk en innovatieve dienstverlening, zowel in Nederland als in de rest van Europa, met als doel nieuwe zakelijke mogelijkheden voor haar klanten te creëren.

ASR Verzekeringsgroep N.V.
ASR Verzekeringsgroep N.V. is een beursgenoteerde maatschappij. Stad Rotterdam Verzekeringen, De Amersfoortse Verzekeringen, Europeesche Verzekeringen, Woudsend Verzekeringen, Basic-Life en ASR bank werken samen in ASR Verzekeringsgroep. Een samenwerking waarbij de eigen identiteit van de maatschappijen blijft bestaan. Het ontwikkelen van innovatieve verzekerings- en bankproducten is de kernactiviteit van de ondernemingen binnen ASR. Inmiddels is ASR uitgegroeid tot een van de grootste spelers op de Nederlandse verzekeringsmarkt. ASR heeft 2.300 medewerkers. Voor meer informatie over ASR: www.asrverzekeringsgroep.nl

Meer informatie:
Energis N.V. ASR Verzekeringsgroep