ISP treedt toe tot top domeinnaamregistreerders

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000
Active ISP treedt toe tot selecte groep aanbieders domeinnaamregistratie op topniveau
Liberalisering uitgifte domeinnamen een feit

Amsterdam, -15 november 2000- Door de release van haar gedeelde registratiesysteem (DRS) medio oktober, is de Noorse Internet hosting provider Active ISP toegetreden tot een selecte groep Europese domeinregistreerders die toestemming heeft zelf aanvragen te behandelen voor domeinnamen op topniveau, zoals .com, .net, en .org. Het DRS-systeem verwerkt de verzoeken om informatie die bij VeriSign Global Registry Services binnenkomen en maakt daarbij gebruik van het RRP protocol. Alle geregistreerde domeinen worden opgeslagen in een database, tezamen met informatie over het domein, de houder van de domeinnaam, enzovoort. Doordat gebruik wordt gemaakt van het RRP protocol krijgen klanten sneller antwoord op hun vragen met betrekking tot de beschikbaarheid van de gewenste domeinnaam.
Met dit nieuwe systeem maakt Active ISP optimaal gebruik van haar status van ICANN geaccrediteerde registreerder van domeinen op topniveau. Met deze release heeft Active ISP tevens het recht verkregen de aanvragen voor nieuwe domeinnamen op topniveau af te handelen die momenteel worden beoordeeld door ICANN (de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers; de Internetorganisatie voor de toewijzing van namen en nummers). "De release brengt de informatieverschaffing op pan-Europees niveau op een hoger plan. Onze kantoren in heel Europa kunnen klanten die hun business online willen brengen nu nog sneller en beter van dienst zijn" aldus Rob Post, General Manager Benelux.
Naast de release van het DRS systeem is een tweede belangrijke ontwikkeling de liberalisering van de uitgifte van domeinnamen. Active ISP is als een van de eerste ICANN-geaccrediteerde registreerders van domeinnamen actief als deelnemer op de Nederlandse markt. Het nieuwe reglement voor de registratie van domeinnamen, dat vandaag in werking treedt, heeft een liberalisering van de uitgifte van domeinnamen tot gevolg. Naast bedrijven en instellingen kunnen nu ook particulieren een domeinnaam aanvragen en registreren. Vanaf heden is de uitgifte van persoonsdomeinen mogelijk. Iedere particulier kan één domeinnaam aanvragen om zich online te identificeren. Als voorwaarde geldt dat de domeinnaam uniek is. De inhoudelijke controle van de domeinnamen bij aanvraag door SIDN is met de inwerkingtreding van het nieuwe reglement komen te vervallen. De lijst met geblokkeerde domeinnamen, die bestaat als gevolg van het oude reglement, zal uiteindelijk na het eerste kwartaal van 2001 vrijgegeven worden.
Over Active ISP
Active ISP - de eerste daadwerkelijk pan-Europese Internet hosting organisatie - biedt web solutions, e-commerce, e-mail, database solutions en dedicated servers, en application rental (ASP; de mogelijkheid tot het huren van applicaties). Door een hoge mate van automatisering en standaardisering is Active ISP in staat een hoge functionaliteit tegen een lage prijs aan te bieden. Het bedrijf is opgericht in 1998 door Rolf Larsen, heeft 150 werknemers in dienst en is vertegenwoordigd in Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Portugal, Nederland, België, Oostenrijk, Italië, Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Zweden, Finland en de Verenigde Staten. Active ISP is een van de grootste Internet hosting organisaties in Europa voor het midden- en klein bedrijf (MKB)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV
Gemma Robertson