Triple p N.V. rapporteert cijfers derde kwartaal

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000
FOR IMMEDIATE RELEASE

Contact:
Triple P N.V.
Jan Bruinenberg
Chief Financial Officer
(31) 347.353.650

TRIPLE P N.V. RAPPORTEERT CIJFERS DERDE KWARTAAL 2000

Netto omzet met 11% gestegen en operationeel resultaat verdubbeld voor het derde achtereenvolgende kwartaal

Vianen, 15 november 2000 Triple P N.V. (NASDAQ: TPPP) rapporteert vandaag haar financiële resultaten over het derde kwartaal eindigend op 30 september 2000.

Operationeel resultaat

Het operationeel resultaat over het derde kwartaal van 2000 verdubbelde voor het derde achtereenvolgende kwartaal tot EUR 1,0 miljoen in vergelijking met EUR 0,5 miljoen over het derde kwartaal van 1999. De divisies Services, Software & Systems Integration alsmede de werkmaatschappij België hebben alle bijgedragen aan dit verbeterde resultaat van het bedrijf. Het operationeel resultaat van deze eenheden steeg met EUR 0,7 miljoen in het derde kwartaal van 2000 ten opzichte van het derde kwartaal van 1999. Het operationeel resultaat van de divisie Systems & Networks daalde met EUR 0,2 miljoen in het derde kwartaal van 2000 in vergelijking met het derde kwartaal van 1999. Minder projecten met een hoge toegevoegde waarde resulteerden in een lager omzet niveau van gerelateerde diensten in deze divisie.

De netto omzet over het derde kwartaal van 2000 is toegenomen met EUR 3,0 miljoen of 11% tot EUR 29,8 miljoen in vergelijking met EUR 26,8 miljoen over het derde kwartaal van 1999. De omzet van systemen steeg met 22% in het derde kwartaal van 2000 ten opzichte van het derde kwartaal van 1999 ondanks de zwakke marktomstandigheden in dit segment van de IT-markt. Dit compenseert gedeeltelijk de gedaalde bruto marge op de omzet van systemen.

Wij verwachten dat het operationeel resultaat van dit jaar hoger zal zijn dan dat van het voorgaande jaar.

Vergelijking van operationele resultaten derde kwartaal 2000 met derde kwartaal 1999

Netto omzet
De omzet steeg met EUR 3,0 miljoen of 11% van EUR 26,8 miljoen in het derde kwartaal van 1999 naar EUR 29,8 miljoen in het derde kwartaal van 2000 ondanks de huidige zwakke marktomstandigheden.

Brutomarge
De brutomarge daalde van 22,4% in het derde kwartaal van 1999 naar 17,7% in het derde kwartaal van 2000. Rekening houdend met de gewijzigde strategie - meer focus op diensten en beperking van onderzoeks- en ontwikkelingsuitgaven voor productontwikkeling - zijn de meeste onderzoeks- en ontwikkelingskosten van vorig jaar nu verantwoord als kostprijs van de omzet. Op vergelijkbare basis is de brutomarge in het tweede kwartaal van 1999 afgenomen van 19,8% in het derde kwartaal van 1999 naar 17,7% in het derde kwartaal van 2000. Dit is te wijten aan een lagere brutomarge op de omzet van systemen hetgeen een negatief effect heeft van 3,0% op de totale brutomarge. Deze daling is deels gecompenseerd door een hogere brutomarge op de omzet van diensten hetgeen een positief effect heeft van 0,9% op de totale brutomarge.

Verkoop- en marketingkosten
De verkoop- en marketingkosten daalden van EUR 2,8 miljoen in het derde kwartaal van 1999 naar EUR 2,6 miljoen in het derde kwartaal van 2000 met name door besparingen op deze kosten in de Software & System Integration divisie. Als percentage van de omzet daalden de verkoop- en marketingkosten van de onderneming van 10,6% naar 8,8%.

Onderzoeks- en ontwikkelingskosten
De onderzoeks- en ontwikkelingskosten daalden van EUR 0,7 miljoen in het derde kwartaal van 1999 naar EUR 0,1 miljoen in het derde kwartaal van 2000 als gevolg van genoemde veranderde strategie. Als percentage van de omzet daalden de onderzoeks- en ontwikkelingskosten van 2,6% naar 0,2%.

Algemene kosten
De algemene kosten daalden van EUR 1,9 miljoen in het derde kwartaal van 1999 naar EUR 1,6 miljoen in het derde kwartaal van 2000 als gevolg van verbeterde kostenbeheersing. Als percentage van de omzet daalden de algemene kosten van 7,2% naar 5,2%.

Operationeel resultaat
Het operationeel resultaat steeg met EUR 0,5 miljoen in het derde kwartaal van 1999 naar EUR 1,0 miljoen in het derde kwartaal van 2000. Dit is hoofdzakelijk het gevolg van verbeteringen van het operationeel resultaat van de divisies Services, Software & System Integration alsmede de werkmaatschappij in België (EUR 0,7 miljoen) deels teniet gedaan door een lager operationeel resultaat van de divisie Systems & Networks (EUR -0,2 miljoen).

Overige kosten
Het saldo van de overige baten en lasten daalde van EUR nihil in het derde kwartaal van 1999 naar EUR -0,1 miljoen in het derde kwartaal van 2000. De netto interest kosten daalden als gevolg van een verbeterde kaspositie en minder factorkosten ten gevolge van betere contractafspraken. Dit werd teniet gedaan door lagere buitengewone baten.

Vennootschapsbelasting
Omdat de onderneming beschikt over voldoende fiscaal compensabele verliezen is geen voorziening voor vennootschapsbelasting opgenomen in het derde kwartaal van zowel 1999 als 2000. Per 31 december 1999 beschikte de onderneming over ongeveer EUR 31 miljoen aan fiscaal compensabele verliezen.

Balans
Per 30 september 2000, bedroeg de kaspositie ("cash and cash equivalents" minus "short term borrowings") EUR 3,8 miljoen ten opzichte van EUR 2,2 miljoen per 31 december 1999. Het eigen vermogen steeg van EUR 8,5 miljoen per 31 december 1999 tot EUR 10,1 miljoen per 30 september 2000. Als percentage van de totale activa steeg het eigen vermogen van 23,6% per 31 december 1999 tot 29,4% per 30 september 2000.

In haar thuismarkt Nederland en België is Triple P een vooraanstaand leverancier van Informatie en Communicatie Technologie ("ICT") diensten en infrastructuren in de mid- en grootzakelijke markt. Triple P heeft haar activiteiten georganiseerd in drie divisies in Nederland en één dochtermaatschappij in België. De drie divisies in Nederland zijn: Systems & Networks, Services, Software & Systems Integration. De activiteiten van de divisie Systems & Networks bestaan uit systeem en netwerk integratie consulting alsmede de verkoop van systeem en netwerk producten. De activiteiten van de divisie Services bestaan uit consulting, projectmanagement en implementatie diensten alsmede operationele beheer- en onderhoudsdiensten. De activiteiten van de divisie Software & Systems Integration bestaan uit e-business consulting en implementatie diensten alsmede het aanbieden van software ontwikkelings-, onderhouds- en beheerdiensten ten aanzien van eigen ontwikkelde alsmede door derden ontwikkelde software toepassingen voor o.a. uitgeverijen en de gezondheidszorg. De Belgische dochtermaatschappij houdt zich bezig met Services en Software & Systems Integration. De klanten van Triple P zijn middelgrote en grote organisaties in zowel verticale als horizontale markten. Triple P's verticale markten zijn: financiële dienstverlening, overheid, uitgeverijen en gezondheidszorg.

Deze publicatie bevat een aantal gegevens die betrekking hebben op de toekomst. Deze zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen. De daadwerkelijke resultaten kunnen hiervan afwijken als gevolg van een aantal factoren waaronder maar niet beperkt tot: het moment waarop belangrijke orders worden geplaatst, vertragingen in de ontwikkeling of verzending van nieuwe producten of het oplossen van technische aspecten ten aanzien van bestaande producten, de wijze waarop nieuwe producten in de markt worden ontvangen, de concurrentie en wisselkoersfluctuaties. Zie voor een nadere toelichting op deze risico's en onzekerheden de documenten die Triple P heeft gedeponeerd bij de Securities and Exchange Commission, met name het meest recente jaarverslag op formulier 20-F.

- tabellen volgen-

CONSOLIDATED BALANCE SHEETS
 (in thousands except per share amounts)

December 31,September 30,