Sonera Plaza gaat van start met omruilactie kabelmodems

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000
DOCSIS platform biedt stabielere dienstverlening,
verhoogde veiligheid en verbeterde performance

Capelle a/d IJssel , 15 november 2000 - Sonera Plaza, de Finse internet service provider, heeft vandaag bekend gemaakt van start te gaan met een omvangrijke omruilactie van kabelmodems in de regio Noord-Holland. Het huidige Zenith-modem platform zal vervangen worden door het Docsis platform, dat voor de abonnee onder andere een verbetering in snelheid en capaciteit oplevert. De Zenith-modem omruilactie is één van de maatregelen die Sonera Plaza treft om de kwaliteit naar haar abonnees toe te verbeteren. Sonera Plaza investeert ruim twee miljoen gulden in de omruilactie die een aantal maanden in beslag neemt en in februari afgerond zal zijn. In totaal gaat het om 4.500 modems. De regio Alkmaar zal als eerste aan de beurt zijn.

Docsis platform
Docsis is de nieuwste standaard voor kabelmodems en een opvolger van Zenith. Het Zenith platform is een voorbeeld van de eerste generatie, proprietary, kabelmodems. Het platform is ongeveer zes jaar oud. Inmiddels is de techniek verder ontwikkeld en bestaat er een vierde generatie kabelmodems, waarvan het Docsis platform de enige beschikbare implementatie is. Ervaring met de nieuwe standaard (vierde generatie modems) heeft reeds bewezen dat het verbeteringen oplevert.

Sonera Plaza levert in Noord-Holland al sinds 1 januari 2000 aan nieuwe abonnees modems uit die werken volgens deze standaard. Hiermee is Sonera Plaza binnen Europa een van de eerste ISP's die Docsis op grote schaal implementeert. Deze wereldwijd geaccepteerde standaard voor kabelmodems wordt beheerd door een onafhankelijk Amerikaans bureau, CableLabs (www.cablelabs.com).

Het grote voordeel van Docsis is de verbetering in snelheid en capaciteit. Het bedrijf staaft dit aan het relatief lagere aantal storingsmeldingen dat het ontvangt van abonnees die gebruik maken van modems met deze standaard. Sonera Plaza blijft hard werken aan het tot stand brengen van kwaliteitsverbeteringen. De modem omruilactie in Noord-Holland is hier een onderdeel van.

Sonera Plaza heeft om een aantal redenen besloten het bestaande Zenith platform te vervangen door het Docsis platform. Met het Docsis platform is het dataverkeer beter te managen, waardoor de snelheid en capaciteit verbeterd wordt. Elke abonnee heeft een "eigen connectie" met het Docsis head-end, in plaats van de gesegmenteerde opzet van Zenith. Dit betekent dat de capaciteit voor elke abonnee beter gegarandeerd kan worden, terwijl op Zenith één abonnee de totale capaciteit van het segment kon claimen. Tevens is de beveiliging met deze modems beter geregeld en kunnen ze op afstand geconfigureerd worden. Sonera Plaza verwacht aanzienlijk minder technische problemen als alle abonnees in Noord-Holland over drie maanden via de Docsis standaard gebruik maken van het kabelnetwerk.

Andere initiatieven
Sonera Plaza ondernam de afgelopen maanden meerdere maatregelen ten behoeve van de kwaliteit van de dienstverlening. Om de telefonische bereikbaarheid te verbeteren werd het aantal personeelsleden bij de afdeling klantenservice aanzienlijk uitgebreid. Tevens ging het bedrijf over tot een tijdelijke tariefsverlaging voor de helpdesk (3 ct/min). Op het moment dat de wachttijden weer acceptabel zijn brengt Sonera Plaza het oude tarief (22ct/min) weer in rekening. Tenslotte werd er de afgelopen weken een aantal upgrades in de capaciteit van het netwerk van de provider uitgevoerd, waarmee het bedrijf beoogt de benodigde internetcapaciteit in de pas te laten lopen met de groei van het aantal abonnees, alsmede het voortdurend toenemende internetgebruik.

Over Sonera Plaza
Sonera Plaza richt zich met een breed spectrum internetdiensten op de ervaren internetter. Het aanbod varieert dan ook van breedband internettoegang en e-commerce tot vele online diensten op de portal soneraplaza.nl. Hier vinden bezoekers een grote variatie aan e-shops, informatie en value added services, online toepassingen die handig zijn in het offline leven. Sonera Plaza ontwikkelde zich het afgelopen jaar in Nederland tevens tot een belangrijke breedband speler met de producten Sonera QuickNet (internet via de kabel) in Noord- en Zuid-Holland en Sonera ADSL.
Sonera Plaza is gevestigd in Capelle aan den IJssel en Alkmaar waar circa 150 mensen werken. Sonera Plaza is een internetbedrijf dat onderdeel uitmaakt van Sonera Corporation, een internationaal telecomconcern met vestigingen in 19 landen. Sonera Corporation (www.sonera.com) is internationaal een van de koplopers op het gebied van nieuwe media en mobiele- en datacommunicatie en richt zich vanuit Finland op de internationale markt via bedrijven als Sonera SmartTrust, ZED en Sonera Plaza.