Unisys introduceert Business Process Management (BPM)

Datum nieuwsfeit: 15-11-2000
Unisys introduceert Business Process Management-service (BPM) BPM: van bedrijfsprocessen naar inzet technologie

Amsterdam, 15 november 2000 - Unisys heeft in Nederland onder de naam Business Process Management een nieuwe service voor haar klanten geintroduceerd. De methode speelt in op de rol die bedrijfsprocessen - in combinatie met ICT - in de nieuwe economie spelen. De BPM-service voorziet in de uitvoering van een gedegen bedrijfs-procesanalyse en -herontwerp, waarbij niet alleen de kwaliteit en het inzicht maar ook het draagvlak van de verandering een belangrijke plaats inneemt. De service is ook van groot belang bij e-business-activiteiten, waarbij in een vroeg stadium rekening moet worden gehouden met de technologische mogelijkheden van de nieuwe economie. Een voorbeeld hiervan is het Business-to-Business-concept (B2B), waarbij niet alleen nieuwe technologieën worden ingezet maar dat ook het bedrijfsproces ingrijpend verandert.

De BPM-service van Unisys is gebaseerd op de holistic Business Process Management-theorie van de hoogleraar Gappmaier, werkzaam aan de Johannes Kepler Universiteit in Linz (Oostenrijk) en de Brigham Young University in Provo (VS). Deze theorie gaat uit van de meerwaarde die een integrale, geleidelijke en stapsgewijze verandering van bedrijfsprocessen biedt ten opzichte van het meer radicale Business Process Re-engineering (BPR). Bij BPR worden veranderingstrajecten radicaal doorgevoerd. Dit leidt vaak tot frustraties en irritaties binnen bedrijven met negatieve consequenties, zoals het mislukken van projecten.

De praktische aanpak die is gebaseerd op PPP, de Participative Process Prototyping-methodologie van Gappmaier, ondervangt deze frustraties door processen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken met niet alleen aandacht voor technologie, maar ook voor het Human Resources-aspect en de structuur van de organisatie. Om de consultant te ondersteunen, staat een PPP-toolkit ter beschikking met verschillende onderzoeksmethoden die afhankelijk van de situatie bij de klant worden toegepast.

BPM
De afdeling Business Process Solutions (BPS) is binnen Unisys verantwoordelijk voor het BPM-programma. BPS richt zich met name op de markt voor financiele en verzekeringsinstellingen en overheden. Binnen de afdeling BPS zijn ten behoeve van de BPM-services vier gecertificeerde consultants, een solutions manager en een delivery-afdeling werkzaam.

Volgens Ton van Setten, director Cross Industries van Unisys Nederland, wordt met PPP een volledig nieuw concept in Nederland geïntroduceerd. "De meeste consultancy-organisaties stoppen met hun werk wanneer de concrete technologie in beeld komt. Dat onderdeel laten ze dan over aan andere partijen. Onze BPM-service voorziet in een 'one-stop-shopping'-aanpak. Hiermee kunnen onze klanten niet alleen bij Unisys terecht voor advies op het gebied van het inrichten van bedrijfsprocessen, maar zijn we ook partner als het gaat om de concrete invulling en levering van de technologie. Dat schept duidelijkheid, omdat klanten voor deze projecten steeds te maken hebben met slechts een aanspreekpunt."

Unisys
Unisys is een bedrijf dat zich richt op het aanbieden van consultancy en ondersteunende oplossingen waarbij e-business-oplossingen een groot deel van het portfolio betreft. Met ruim 36.000 werknemers verdeeld over 100 vestigingen wereldwijd ondersteunt Unisys haar klanten bij het optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van de Internet-economie. De mensen van Unisys ontwikkelen oplossingen, services, platforms en netwerkinfrastructuren die bedrijven en overheidsinstellingen nodig hebben om succesvol zaken te doen in dit nieuwe tijdperk. Unisys biedt een compleet portfolio aan e-@ction-oplossingen voor e-business. Deze 'repeatable' oplossingen zijn gebaseerd op de uitgebreide kennis van Unisys op het gebied van systeemintegratie, op maat gesneden en standaardoplossingen, outsourcing, Microsoft Windows NT-services, netwerkservices en merkonafhankelijk onderhoud en wereldwijde support. Daarnaast levert Unisys enterprise-class NT-servers, mainframes, middleware, software- en storage-producten. Unisys heeft voor haar oplossingen een focus op specifieke verticale marktsectoren waaronder financiële services, transport, telecommunicatie, overheid, publishing en supply chain-markten. Het hoofdkantoor van Unisys is gevestigd in Blue Bell, Pennsylvania in de Verenigde Staten. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Amsterdam Zuidoost. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op de Unisys homepage: www.unisys.com of www.unisys.nl. Beleggersinformatie is te vinden op www.unisys.com/investor.

Voor meer persinformatie of illustratiemateriaal:

Unisys Nederland NV
Erwin Zijlstra, Country Communications Manager