Politiebericht Flevoland

Politiebericht Flevoland: gehele regio 16-11-2000 Dagelijkse persberichten
Stafdienst Communicatie, Evert Onink, 06-5140 1953

Resultaten inleveractie vuurwapens
FLEVOLAND De resultaten van de landelijke inleveractie Vuurwapens, doe ze weg of ze doen je wat zijn bekend. Het leverde voor Flevoland de volgende resultaten op: in totaal werden 50 vuurwapens ingeleverd waarvan 22 keer een pistool of revolver, 10 geweren, 3 gaspistolen of revolvers, 4 alarmpistolen, 11 explosieven en 3 keer een nabootsing van een vuurwapen of explosief. Ook zijn er 1650 stuks munitie ingeleverd. Daarnaast zijn er nog 32 andere wapens ingeleverd, zoals een stiletto, vlindermes, zwaard en onderdelen van wapens.

Gordelcontrole
LELYSTAD Woensdagochtend heeft de politie in de Voorstraat een gordelcontrole gehouden. Er zijn 30 voertuigen gecontroleerd waarvan 9 automobilisten een proces-verbaal kregen voor het niet dragen van de autogordel. Binnenkort gaat de politie naast de gordelcontroles ook extra controleren op verlichting.

Overval blijkt familieruzie
DRONTEN Na een melding van een mogelijke overval of gewelddadige afpersing in een restaurant aan Het Ruim heeft de politie woensdagavond in het restaurant drie mannen en een vrouw aangehouden. Het hierna ingestelde onderzoek heeft echter uitgewezen, dat het hier geen misdrijf betreft. Betrokkenen, familie van de restauranthouder, hadden ruzie over een familieaangelegenheid. Het gesprek had een zeer luidruchtig karakter waardoor het leek of betrokkenen direct met elkaar op de vuist zouden gaan. Er was echter geen sprake van bedreiging of wapenbezit. De aangehoudenen zijn in vrijheid gesteld zodra de aard van de zaak duidelijk geworden was. In het restaurant waren ten tijde van de aanhouding ongeveer 25 klanten binnen.

Aanrijding met letsel
ALMERE De auto van een 45-jarige vrouw uit Almere werd woensdagmiddag op de Veluwedreef door middel van een touw gesleept door de auto van een 49-jarige Almeerder. Toen de 49-jarige remde om linksaf te gaan, kon de 45-jarige niet remmen en reed tegen de auto van de 49-jarige aan. Deze schrok hiervan en gaf gas waardoor de achterste auto weer vaart kreeg en naast de voorste auto kwam te rijden. Hierdoor brak het touw. De vrouw kon nog steeds niet remmen en reed tegen de auto aan van een 37-jarige vrouw uit Almere. De 45-jarige en de 37-jarige zijn beiden met onbekend letsel overgebracht naar het Flevoziekenhuis.

Juwelenroof bij Opsporing Verzocht
ALMERE Het AVRO-programma Opsporing Verzocht besteedt maandagavond aandacht aan de gewelddadige overval op een expeditiebedrijf aan de Operetteweg. Deze overval vond plaats op 17 oktober 2000. Bij de overval bedreigden de daders het personeel van het bedrijf met vuurwapens. Zij gingen er vandoor met een nog onbekende hoeveelheid sieraden.
Het onderzoeksteam heeft nog wel aanknopingspunten, maar er zijn een aantal vragen, die zij aan het publiek wil stellen. De opnamen voor de uitzending zijn jl. woensdag gemaakt. Tijdens de uitzending worden onder meer beelden getoond van de plaats van de overval, een aanrijding die vlak na de overval plaatsvond (waarbij de daders doorreden), de gebruikte auto, compositiefoto(s en duplicaten van een aantal van de gestolen sieraden. De sieraden worden vanaf maandag ook getoond op de internetsite van het programma,
www.opsporing-verzocht.nl. De uitzending wordt dinsdag herhaald.