Vendex KBB behaalt EUR 23 miljoen winst op verkoop Kien

Vendex KBB NV

16 november 2000

Vendex KBB behaalt EUR 23 miljoen winst op verkoop Kien

Koninklijke Vendex KBB N.V. en de Zwitserse onderneming Charles Vögele Holding AG hebben woensdagavond de overeenkomst afgerond over de verkoop van modeketen Kien (106 winkels) per 1 januari 2001. Vögele betaalt Vendex KBB voor Kien EUR 57,3 miljoen (NLG 126 miljoen), exclusief operationeel werkkapitaal. Dit resulteert voor Vendex KBB in een boekwinst voor belastingen van minimaal EUR 23 miljoen (NLG 50 miljoen). Deze winst compenseert ruimschoots het bedrag dat is gemoeid met de beëindiging van Kreymborg (EUR 16 miljoen negatief; NLG 35 miljoen).

De overeenkomst is gesloten onder voorbehoud van het advies van de betrokken ondernemingsraden. De verkoop van Kien past in de strategie van Vendex KBB om binnen de business-unit Fashion het accent te verleggen naar de sterk geprofileerde modeformules met bewezen internationale potentie. Bovendien wil het concern het aandeel van mode binnen de groep Speciaalzaken verminderen, ten gunste van de groeisectoren Hard Goods en Doe-Het-Zelf.

Ter versterking van deze laatste twee business-units is de afgelopen twaalf maanden een aantal belangrijke acquisities gedaan, te weten: Marktkauf Nederland en een drietal Big Boss-vestigingen (DHZ) en Modern Electronics, Dynabyte en It's (alle consumentenelektroncia). Voor de overname van It's heeft de NMa recent het groene licht gegeven. It's wordt vanaf 1 augustus dit jaar geconsolideerd en draagt direct bij aan de concernwinst.