Politiebericht Utrecht: district Lekstroom

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 16-11-2000

Politiebericht Utrecht: district Lekstroom, 09.50 uur
Poging beroving

NIEUWEGEIN Op woensdagavond 15 november heeft een gewapende man gepoogd een fietser te beroven.

Omstreeks 22.20 uur fietste een 19-jarige man uit Nieuwegein over de Duetlaan. Uit de tegenovergestelde richting passeerde hem een fietser. Even later reed de 19-jarige al bellend via zijn GSM met zijn vader over de Rietveldlaan. Hij zag daar de man die hem zojuist tegemoet was gekomen, naast zich fietsen. Deze man richtte een zilverkleurig vuurwapen op hem en zei `Geef hier`.

De 19-jarige weerde de arm met het wapen af en haalde vervolgens met rechts naar de verdachte uit. Die kwam dientengevolge ten val. De 19-jarige stapte af en liep naar de verdachte toe, om hem te ontwapenen. Er ontstond een worsteling tussen beiden, waarbij de verdachte het vuurwapen liet vallen. De 19-jarige vermoedde dat het vuurwapen nep was, maar was daar niet zeker van. Hij rende daarop naar de dichtstbijzijnde woning, maar zag dat de verdachte zijn wapen oppakte en wegfietste. De 19-jarige had nog steeds zijn vader aan de lijn en besloot toen direct naar huis te fietsen.

Motorrijder aangereden

NIEUWEGEIN Op woensdag 15 november is op de Elzenkade een motorrijder door een automobiliste aangereden.

Omstreeks 17.20 uur reed een 24-jarige automobiliste uit Alphen aan de Rijn vanaf het benzinestation linksaf de Elzenkade op, in de richting van de Utrechtseweg. Doordat de vrouw de bocht te krap nam, kwam zij gedeeltelijk op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer terecht. Daar reed op dat moment een 36-jarige motorrijder uit Houten. Een aanrijding was het gevolg.

De motorrijder klaagde over pijn in zijn linker bovenbeen, maar vond het niet nodig dat daarvoor een ambulance ter plaatse kwam. De man zou zich onder behandeling van zijn huisarts stellen.

Man treft in zijn bedrijf twee verdachten aan

NIEUWEGEIN Op woensdagavond 15 november trof een man twee verdachte personen in zijn bedrijf aan.

Omstreeks 21.00 uur ging een 48-jarige man uit Harmelen naar zijn bedrijf aan de Wijde Wade om nog enige werkzaamheden te verrichten. Hij trof tot zijn schrik twee mannen in zijn pand aan en sloot deze op in de materiaalkast. Beiden wisten hier echter uit te komen en vluchtten het pand uit. De man ging achter de verdachten aan en slaagde erin één van hen weer aan te houden. Hij bracht deze man, een 34-jarige man uit Vianen, naar het politiebureau. Daar werd hij ingesloten.

Middels onderzoek kon ook al snel de identiteit van de andere verdachte worden vastgesteld. Ook deze man, 36 jaar oud en eveneens afkomstig uit Vianen, werd aangehouden en ingesloten.

In het pand hadden de verdachten al verschillende goederen in plastictassen klaargezet voor vervoer. De politie stelt een nader onderzoek in.

Verkeerscontroles

HOUTEN / IJSSELSTEIN / NIEUWEGEIN De politie heeft op woensdag 15 november op meerdere plaatsen verkeerscontroles gehouden.

In de vroege ochtend werd een verlichtingscontrole op het Onderdoor in Houten uitgevoerd. Negen fietsers kregen een bekeuring voor het niet voeren van verlichting.

In de middag controleerde politiemensen het verkeer op de Jan van de Heydenweg in IJsselstein. 21 bestuurders kregen een bekeuring voor het niet dragen van de autogordel.

Eveneens in de middaguren werd het verkeer gecontroleerd op de Galecopperlaan in Nieuwegein. 11 bestuurders kregen een bekeuring voor het linksom rijden op de rotonde aldaar.

In de avonduren controleerde politiemensen op de Batauweg in Nieuwegein de verlichting van fietsers. Drie kregen een bekeuring voor het niet voeren van verlichting.

Eveneens in de avonduren werd er gecontroleerd op de Laagravenseweg in Nieuwegein en op de Utrechtseweg in IJsselstein. In Nieuwegein kreeg 1 automobilist een bekeuring voor het onnodig voeren van mistverlichting, voor hetzelfde feit kregen 3 automobilisten in IJsselstein een bekeuring.